Hjem
For ansatte
Forprosjekt: Håndtering av henvendelser UiB

Hvilke konsepter er relevante?

Ofte foreligger det en ganske konkret idé til løsning som kan virke som en opplagt måte å løse problemet på, men er det sikkert at dette er den beste veien å gå for å oppfylle behovet?

Skjematisk oversikt over konsept
Foto/ill.:
DIFI

Hovedinnhold

Et konsept er en mulig måte å gå frem på for å løse et problem eller skape en endring. Det finnes alltid flere måter å nå et mål på, og disse alternativene betegnes i Prosjektveiviseren som konsepter. Minst tre alternative konsepter bør utredes. Nullalternativet (se Hva er problemet og hva skal vi oppnå?) skal alltid beskrives, det vil si forventet videre utvikling dersom dagens situasjon videreføres.

Konseptfasen dreier seg i stor grad om å finne gode prosjekter som vil skape fornying, forbedring og forenkling, og bør derfor i stor grad preges av innovasjon og innovativ tenkning og prinsipper. Dette innebærer også å vurdere om det er aktuelt å bruke markedet til å løse deler av virksomhetens behov.

Arbeidet gjøres ved å utarbeide og analysere et antall konsepter. Hvert konsept skal være en prinsipielt forskjellig måte å skape den ønskede endringen på. Tenke bredt og finne ulike grep og virkemidler - mtp teknologi, forbedring av arbeidsprosesser, regelverk, kompetanseutvikling, etc. – uten å ha for dyptgående detaljer.