Hjem
Ansattsider
Brukerstøtte Selvbetjeningsportalen

Ofte stilte spørsmål om selvbetjeningsportalen og appen

Hovedinnhold

Jeg kommer ikke inn i / får ikke logget meg på selvbetjeningsportalen. Hva gjør jeg? 

Vi får mange henvendelser knyttet til innlogging, og vi er klar over at det er enkelte som har problemer med Feide-tilgang og å logge på selvbetjeningsportalen første gang. 

Her er noen tips du kan prøve først:

  • Bruk denne lenken til innlogging i selvbetjeningsportalen.
  • Får du feilmelding: Prøv å laste siden på nytt, eventuelt klikk et steg tilbake i nettleser og prøv å logge inn på nytt. 
  • Prøv om du kan komme inn ved å koble til eksternt skrivebord, velge skrivebord.uib.no og logge inn derfra. Hvis det går bra er din bruker i orden inne i DFØ-systemet.
  • Enkelte brukere har erfart at hvis de har påloggingsproblemer så kan det løses ved først å logge på via skrivebord.uib.no som forklart over, eller de kobler PC til UiB nett med kabel. Etterpå har det så virket fra andre nett.
  • Sjekk driftsmeldinger i UiB Hjelp. 
  • Sjekk driftsmeldinger hos DFØ.  

Hvis du fremdeles får feilmelding når du skal logge inn, ta kontakt, eller meld inn sak via UiB Hjelp.

NB! 
Hvis du logger på via DFØs nettsider velger du først Feide som virksomhet i nedtrekksmenyen.
Du blir så redirigert til Feideportalen, hvor du velger «Universitetet i Bergen» og logger inn på samme måte som for andre tjenester som benytter Feide.

Skal vi bruke standard brukernavn og passord når vi logger på? 

Ja, Selvbetjeningsportalen bruker Feide-pålogging, så det er samme brukernavn og passord som du bruker ellers ved UiB.  

Jeg får IBM-feilmelding, hvordan går jeg frem?

Dette er en feil vi er kjent med og det jobbes med å løse dette. En kommer videre ved å åpne en ny fane og logge seg inn der. Men en kan også bruke denne lenken til pålogging: https://login.dfo.no?idp=feide&service=selvbetjeningsportal

Kan appen brukes på alle mobiler? 

For å bruke appen må du ha iOS10 eller nyere på Iphone, eller versjon 6 eller nyere på Android. DFØ tilbyr ikke en versjon for Windows telefoner.  

MÅ jeg bruke mobilappen til DFØ? 

Nei, du kan også bruke nettløsningen på din jobb-PC.

Er DFØ appen tilgjengelig på engelsk?

Ja, du kan endre språk i appen til engelsk. Veiledning finner du her. 

Hvordan registrerer jeg fleksitid?

Dersom du har fleksitidsavtale skal du hver dag registrere tilstedetid. Tilstedetid kan registreres mellom kl. 06:00-21:00 mandag-fredag (inntil 12 timer), og mellom kl. 07:00-18:00 lørdager (inntil 5 timer) (ref. medarbeiderhåndboken).

Ved avspasering deler av en dag blir fleksitidssaldoen justert automatisk, dette ser du først neste dag. Dersom du vil avspasere en hel dag skal du sende inn fraværssøknad.

Brukerveiledninger for registrering av tid finner du er

Skal vanlig arbeidstid/hjemmearbeid sendes til godkjennelse?

Vanlig tilstedetid/hjemmearbeid sendes ikke til godkjenning. Kun for eksempel overtid/reisetid som skal gå til utbetaling blir send til godkjenning.

Hvor finner jeg lønnslippen min? 

Du finner lønnslipp både i mobilapp og i nettløsning. I appen velger du menypunktet Utbetaling, hvor du finner lønnslippene. I nettløsningen finner du dette under Lønn/lønnslipper. Det vil være egne lønnslipper for henholdsvis lønn og refusjon av reiseregning.  

Se veiledningsvideo for selvbetjeningsportalen her

Hvordan registrerer jeg timer på et prosjekt? 

Delprosjekt kan du legge inn under «K-element 7». Se brukerveiledning her.  

Hvis du jobber på et EU-prosjekt skal du føre timelister månedlig, som skal signeres av leder. Du må ikke føre timer på dager der du har ferie eller annet fravær.

Hvilke nettlesere anbefales for bruk av selvbetjeningsportalen?  

Selvbetjeningsportalen kan åpnes i nettleserne Safari, Edge og Chrome. Hvis du får feilmeldinger eller opplever problemer med bruk i noen av disse nettleserne, ta kontakt med DFØ på  E-post: lonn@dfo.no , Telefon: 40 63 40 21 (08.00-15.45

Hva betyr "rød dag" i kalenderen i selvbetjeningsportalen / appen ?  

En rød dag betyr at du mangler registrering i kjernetiden. Hvis du fører ekstra linjer for avspaseringstid vil du unngå dette, men timesaldo blir uansett justert.

Det er feil i Mine opplysninger i portalen. Hvordan kan jeg få rettet eller endret i disse opplysningene?

Under Mine opplysninger kan du endre:

  • Epost
  • Telefonnummer
  • Bankkontonummer
  • Familie og kontaktperson

Brukerveiledning for mine opplysninger finner du her

Hvordan kan jeg endre skattetrekk?

I selvbetjeningsportalen velger du 'lønn' og 'ekstra skattetrekk'. Her velger du startmåned, beløp og sluttmåned for skattetrekket. Brukerveiledning finner du her

I appen velger du 'ekstra skattetrekk'. Veiledning her.

Hvordan kan jeg legge til sidegjøremål?

I Selvbetjeningsportalen velger du 'arbeidsforhold' og 'sidegjøremål'. Fyll ut skjemaet. Brukerveiledning finner du her.

Navnet mitt er endret i e-post konto og på personsiden min på uib.no. Kan jeg endre dette? Og hvordan går jeg da frem?

I forbindelse med overgangen til nytt lønn- og personalsystem ved UiB, har en del ansatte fått endringer i navn i UiBs ansattkatalog. Årsaken er at det nye lønnssystemet nå bruker informasjon fra Folkeregisteret som grunnlag for navn på ansatte.

Ettersom navnet i det nye lønnssystemet er styrende for navn i andre systemer, gjør dette at mange har fått endret navn også andre steder, for eksempel e-post konto og personside på www.uib.no.

Det vil likevel være mulig å være synlig med et annet navn enn det som ligger i Folkeregisteret.

Ønsker du å endre navnet som nå er registrert i UiBs system, melder du dette inn til Lønnseksjonen i UiB Hjelp. Navnet vil da bli korrigert så raskt som mulig.

Merk: Navnet som ligger i SAP blir også overført til reisebyrå og andre tjenester, så det må være fullt identifiserende for deg. 

Det er også mulig å bare endre navn som vises på uib.no. Logg på https://www.uib.no/login og velg Rediger.