Ansattsider
Valg 2024 - universitetsstyret

Kandidiat Ida-Elise Seppola Asplund

Jeg er en utadvendt tromsøværing og bergenser av overbevisning, som er spesielt opptatt av mangfold, klima og mer likebehandling mellom ansatte på UiB.

Med mye energi, systemforståelse og entusiasme er jeg klar for å gjøre hverdagen til alle stipendiater, postdoktorer, forskere og vitenskapelige assistenter best mulig. Da må vi ha gode vilkår slik at vi har trivsel og trygghet på jobb.

Som leder for studentparlamentet i Tromsø lærte jeg om den strategiske og operative driften av et universitet. Det er mange hensyn som må balanseres for å finne løsninger som er best mulig for flest mulig. Da gjelder det å forstå saksgang og system, og samtidig posisjonere seg riktig for å få gjennomslag for de man representerer.

Da jeg var rådgiver for ordføreren i Bergen, fikk jeg innsikt i hvordan verden utenfor Nygårdshøyden betrakter oss på universitetet, og kjennskap til relevante aktører som UiB er avhengige av.  Det er viktig når vi skal kommunisere hva vi holder på med, og fatte beslutninger som er legitime både for universitetet og samfunnet rundt.

Som trainee i regi av Bergen Næringsråd og Høgskolen på Vestlandet, forsto jeg mer om universitets- og høyskolesektoren fra perspektivet til en annen type utdanningsinstitusjon. Dette er nyttig for samarbeid og utvikling i en kunnskapsregion hvor UiB skal være den ledende drivkraften.

Siden jeg kom til Universitetet i Bergen i 2019, har jeg følt meg godt hjemme her. Nå forsker jeg på kvinner og politiske karrierer ved Institutt for politikk og forvaltning, og er en ivrig formidler av faget.

Klimakrisen blir stadig mer akutt, og vi ser økende ulikhet og polarisering i samfunnet vårt.  Det mener jeg er de viktigste utfordringene vi som universitet og som samfunn må ta på alvor. Derfor er jeg opptatt av å sikre likebehandling mellom og innad i ansattgrupper, et større mangfold og klimasmarte løsninger.

Selv om vi er B-ansatte, skal vi ikke være B-laget! Men det er også for mye ulikhet mellom de B-ansatte. Lønn, arbeidsvilkår, driftsmidler og utstyr man får varierer. Store forskjeller mellom instituttene gir urettferdige utslag. Det skal ikke være slik at stipendiaten på ett institutt får 10.000 i driftsmidler, mens stipendiaten i nabobygget får 36.000.

Et godt universitet er et universitet med et mangfold av funksjonsevner, bakgrunner, og levde liv. Slik blir vi bedre og smartere, sammen. På flere fakulteter faller kvinner faller fra jo lengre ut i det akademiske løpet man kommer. Minoriteter er underrepresentert. Dette må vi endre.

Klimahandling er nødvendig. Mange ansatte ønsker muligheten til å ta miljøvennlige valg på jobb. Det kan være alt fra incentiver for å reise kollektivt til konferanser, til å kunne velge gjenbruk over forbruk av utstyr. Det er billigere for oss, og bra for miljøet.

Mye er bra for oss B-ansatte. Men vi trenger en tydeligere stemme. Den stemmen akter jeg å være. Gjennom studietiden og arbeidslivet har jeg selv følt på kroppen hvor vanskelig det kan være å få de rettighetene og den likebehandlingen man har krav på.  Jeg er ikke redd for å ta den kampen på vegne av oss alle.

Jeg håper å få tilliten din til å representere gruppe B ved universitetsstyret på UiB. Ta kontakt om du har spørsmål eller innspill - jeg vil høre fra deg!

NR: 99592595 / Epost: ida-elise.asplund@uib.no

Hilsen Ida-Elise Seppola Asplund