For ansatte
Arrangement

Avanserte cyberoperasjoner - hva kan vi lære?

Foredrag i forbindelse med Nasjonal sikkerhetsmåned.

Omslag til boka Cybermakt
Universitetsforlaget

Simen Bakke er senior informasjonssikkerhetsrådgiver i politiets IT-enhet og har operativ bakgrunn fra politiet samt en mastergrad i risikostyring og sikkerhetsledelse fra Universitetet i Bergen.

portrett av foredragsholder
Simen Bakke

I 2020 og 2021 inntraff to avanserte cyberoperasjoner utført av kinesiske og russiske trusselaktører. Det første var leverandørkjedeangrepet mot SolarWinds som fikk betydelige konsekvenser i USA. Det andre var utnyttelse av nulldagssårbarheter i Microsoft Exchange e-post servere som ble utnyttet på Stortinget, der over 4000 e-poster havnet på avveie.Hvordan ble USA og Norge påvirket av de to cyberoperasjonene? Hvordan ble operasjonene oppdaget, og hvilke tiltak ble iverksatt? Hva kan vi lære fra hendelseshåndteringen i USA og i Norge?

Foredraget vil gi et dypdykk i de to cyberoperasjonene, hvordan de ble utført, konsekvensene, håndteringen og oppfølgingen i etterkant. Foredraget er basert på et kapittel i fagboken Cybermakt, som ble utgitt på Universitetsforlaget i mai, 2024.