Hjem
Ansattsider

Semesteravgift

Håndtering av semesteravgift til Sammen.

Hender som holder et betalingskort i en hånd og skriver på en laptop med den andre
Foto/ill.:
www.colourbox.com

Hovedinnhold

Alle studenter betaler semesteravgiften med kort eller Vipps i betalingstjenesten for semesteravgift

Om tjenesten

Betalingstjenesten henter informasjon fra FS dersom studenten har en ubetalt faktura.

Studenter som skal betale, går gjennom følgende trinn:

  1. Innlogging: Studentene kan velge å logge seg inn med FEIDE, MinID o.s.v., eller via e-post. Ved innlogging med e-post bruker studenten sin private epost som ligger i FS.
     
  2.  Betalingsvalg: boksen for semesteravgift er forhåndsavhaket, mens boksen for SAIH hakes av selv dersom studenten ønsker å bidra. 
     
  3. Betaling: Studenten kan velge å betale med Vipps eller kort. Løsningen skal ta disse kortene: Visa, MasterCard, American Express, JCB, Diners, Maestro, Dankort, Visa/Dankort. 
    Studentene kan ikke lenger betale med KID og kontonummer (faktura).
     
  4. Bekreftelse: Når betalingen er gått gjennom, får studenten opp en bekreftelse i nettleseren. Der står det også til hvilken e-post-adresse bekreftelsen har blitt sendt. Betalingen blir umiddelbart registrert i FS, slik at når studentene logger seg inn igjen i Studentweb vil det der stå at semesteravgiften er betalt. 
     
  5. Bekreftelse på e-post: Studenten får en bekreftelse på betalt semesteravgift sendt til sin e-post. 

Hvis en student ikke har et kort som kan brukes i betalingstjenesten (kan gjelde noen få internasjonale studenter), skal studenten kontakte Studieavdelingen på semesteravgift@uib.no 

Studenter som ikke skal betale, vil etter innlogging få opp teksten:

"Du har ingen utestående faktura for dette semesteret."

Noen grunner til dette kan være at:

  • Personen ikke har aktiv studierett for kommende semester og har heller ikke fått innvilget plass på emne
  • Personen er ph.d.-kandidat
  • Studenten allerede har betalt semesteravgiften dette semesteret
  • Personen logger inn på løsningen utenom semesterregistreringsperiodene og har ikke en faktura hvor betalingsfristen ikke er utgått
  • Studenten har fritak for semesteravgift eller det er registrert at han eller hun har betalt ved en annen institusjon 

Spørsmål/problemer?

Fakultetene gjør

  • Ekstern betaling: Både fakultet og SA registrerer som før ekstern betaling for studenter som har betalt semesteravgift ved et annet lærested.  

Ekstern betaling gjelder studenter som studerer ved flere studiesteder. De betaler til det studiestedet der de oppholder seg dette semesteret (hovedlærestedet). Det registreres i FS i Registerkortet.

Rutine: Betaling OK: J Dato for betalt – Form: Ekstern – Sted: Finn studiestedet de har betalt til - Oppdater

  • Betaling etter frist: Fakultetene kan opprette faktura som tidligere, eventuelt fjerne frafall på faktura dersom det allerede finnes en frafalt faktura for inneværende semester. Studenten vil da kunne logge seg på betalingstjenesten og betale der fram til fristen som er satt på faktura. Studentene skal ikke få informasjon om KID og kontonummer.

    Rutine: FS207.001 Fakturaoppretting
    Fyll ut: Utplukk: Person, Studnr., Studieprogram, Kull, Fakturatype: SEMAVG650-Semesteravgift, Fakturadetaljtype: SEMAVG650 SAIH, Termin, Betalingsfrist.

    Sjekk at det kommer to linjer nederst på siden. Trykk deretter Ja under Oppdater database og trykk Rapport

Studieavdelingen gjør

  • Svarer på hevnedelser til semesteravgift@uib.no

  • Dersom noen ikke har kort som kan brukes i betalingstjenesten, skal de kontakte SA, som vil hjelpe dem.

  • Refusjon for de som har trukket seg før fristen eller har betalt til to studiesteder.
  • Registrerer ekstern betaling for studenter som har betalt til et annet studiested.