Forskerskole for sosial samhandling og vekst
Få hjelp

Få hjelp ved konflikter eller utfordringer

Det er viktig å vite hvor du skal henvende deg når det oppstår konflikter eller når du møter på utfordringer med progresjon, veiledningsforholdet, pliktarbeid eller andre aspekter ved forskerutdanningen. Det finnes en rekke med kanaler og ressurser du kan benytte deg av når du trenger hjelp. Se under for en oversikt, og sjekk ut sidene det er lenket til nederst.

Kanaler ved forskerskolen/instituttet

Første instans for å ta opp utfordringer eller konflikter vil ofte være en samtale med de involverte partene:

• Veileder
  • Instituttleder
  • Administrasjonssjef
  • Forskerskoleleder
  • Arbeidsgiver (eksterne kandidater)

I tilfeller hvor du ikke vil ta opp saken direkte (eller aleine) med parten det gjelder kan du bruke følgende kanaler:

• Framdriftsrapportering
  • Midtveisevaluering
  • Oppfølgingssamtale m/forskerskoleleder (eksterne kandidater)
  • Medarbeidersamtale m/insituttleder (interne kandidater)

Kanaler ved fakultetet/universitetet

Gjelder saken noe mer alvorligt, eller føler du deg ikke komfortabel med å ta saken til forskerskolen eller insituttet, så finnes det flere andre kanaler for å henvende deg.

• PsykSTIP: PsykSTIP er et fagpolitisk og faglig-sosialt utvalg som jobber for å fremme interessene og synspunktene til stipendiater. Det er mulig å kontakte stipendiatutvalget via epost, eller ved å ta direkte kontakt med et av medlemmene. Merk at utvalget kan være en viktig støttespiller, men at verneombudet eller bedriftshelsetjenesten bør involveres ved mer alvorlige saker. Sjekk gjerne bloggen deres her for mer informasjon.
  • Verneombud: Verneombudet kan kontaktes for saker som angår arbeidsmiljøet. Du finner liste med verneområder og verneombud her, og masse nyttig informasjon på verneombudenes blogg her.
  • Bedriftshelsetjenesten: Bedriftshelsetjenesten kan blant annet kontaktes dersom en trenger hjelp og oppfølging relatert til en rekke ulike helseutfordringer. Du finner mer konkret informasjon om tilbudet her.

Oversikt: Hvor skal du henvende deg?

ProgresjonVeiledningsforholdPliktarbeidArbeidsmiljøHelseutfordringer
FramdriftsrapporteringXXX**
MidtveisevalueringXtil en viss grad
OppfølgingssamtaleXXX