Hjem

Nettverk for kultur, ulikhet og demokrati

Hovedinnhold

Nettverk for kultur, ulikhet og demokrati (KUD) forsker på sammenhenger mellom kultur- og mediefeltet (forstått som publikum, bruk, tekster, institusjoner og politikk) og sosial ulikhet, med spesielt fokus på implikasjoner for demokrati, deltakelse og medborgerskap. Nettverket ledes av Jan Fredrik Hovden og Torgeir Uberg Nærland.  

Nyhet
Kulturrådet logo

Infomedia-professor til Kulturrådet

Fem nye medlemmer er i statsråd oppnevnt til Kulturrådet for perioden 2024 til 2027, blant dem Infomedia-professor Jan Fredrik Hovden.

Nyhet
bilde av mehri

Unge Infomedia-talenter får nærmere 1 million kroner til forskningsprosjekter

PhD-kandidat Mehri Agai får støtte fra Medietilsynet til et prosjekt om ungdommers liv på digitale flater. Også tre masterstudenter mottar finansiering.

Workshop
Illustration photo
nov 03

Workshop: Changing Classes, Cultural and Political Lifestyles

Nettverket for kultur, ulikhet og demokrati har hatt workshop om endringer i sosiale klassers kulturelle og politiske livsstiler, med innlegg fra Philippe Coulangeon, Johs. Hjellbrekke, Jan Fredrik Hovden, Magne Flemmen og stipendiater.

Gjesteforelesning
Illustration photo
nov 01

Gjesteforelesing med Philippe Coulangeon

Avduking av kulturelle endringer: Innsikter fra Philippe Coulangeons åpne gjesteforelesning

PhD Workshop
Illustration photo
des 13

PhD Workshop med Ezequiel Ramon Pinat

Avdekking av dynamikken i sosiale medier i sosiale bevegelser: Innsikter fra Ezequiel Ramons Seminar

NYESTE PUBLIKASJONER

Nærland, T. (2023). “Towards a sociologically enriched understanding of anti-media populism: The case of Enough is Enough!”. International journal of communication. 

Hovden, J. F. (2023). “The same everywhere? Exploring structural homologies of national social fields using the case of journalism”. The British Journal of Sociology, 1468-4446.13023.

Hovden, J. F. (2023). “Worlds apart. On class structuration of citizens’ political and public attention and engagement in an egalitarian society”. European Journal of Cultural and Political Sociology, 10(2), 209–232.

Driessen, O and Nærland, T.U. (2022). “Mediated recognition: Identity, respect, and social justice in a changing media environment”. (Editors introduction) in Communications, de Greuter 

Dahl, J. M. and Nærland, T. U (2022) "Playful recognition: Television comedy and the politics of mediated recognition", Communications, de Greuter.   

Nærland, T.U & Dahl, J.M. (2022). “Beyond representation: Public service media, minorities and the promotion of capabilities through entertainment”. Poetics. ElsevierFlemmen, M., Hjellbrekke, J., 

Hovden, J. F. and Jarness, V. (2022). “Stability, Transformation, and Escalation: Norwegian Classes and Class Boundaries 2008–2020”. Class Boundaries in Europe. The Bourdieusian Approach in Perspective. London: Routledge.

Hovden, J. F and Rosenlund, L. (2021). “Class and Everyday Media Use. A Case study from Norway”. Nordicom Review.

Hovden, J. F (2021). “Dårlige borgere? Arbeiderklassen i den moderne offentligheten”. I Ljunggren og Nordli Hansen Arbeiderklassen. Oslo: Cappelen Damm.

Nærland, T.U., Hovden, J.F., Moe, H. (2020). “Enabling Cultural Policies? Culture, Capabilities and Citizenship”. International Journal of Communication