Det medisinske fakultet

UiB får 20 nye studieplasser til Vestlandslegen i Førde

Regjeringen oppretter 20 nye studieplasser til den desentraliserte studiemodellen Vestlandslegen ved UiB. Opptrappingen gjør at tilbudet nå kan utvides til å omfatte utdanning av leger i Helse Førde-regionen.

Vestlandslegen pressekonf i Førde
Forsknings og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp), UiB-rektor Margareth Hagen og kommunal- og distriktsminister Erling Sande (Sp) på sentralsjukhuset i Førde.
Marion Solheim

Nyheten ble sluppet på en pressekonferanse på sentralsjukehuset i Førde onsdag formiddag.

De ekstra studieplassene betyr at UiB nå kan fortsette opptrappingen av den desentraliserte studiemodellen Vestlandslegen. Hensikten med Vestlandslegen er å utdanne leger på og for Vestlandet, og er et svar på Grimstadsutvalgets rapport fra 2018. Rapporten konkluderte med et stort behov for å øke utdanningen av leger i Norge.

Modellen innebærer at medisinstudentene først tar tre år i Bergen før de sendes videre til Stavanger, Førde eller Haugesund.

Kvalitet og beredskap

For et drøyt år siden bevilget regjeringen ytterligere 20 studieplasser som gikk til opptrapping av tilbudet i Stavanger. Nå var turen kommet til Førde, etter mange år med planlegging.

– Det er en stor glede å få være med på dette. Vi ser at det er så viktig, at det er en nærhet til folk også når det gjelder høyere utdanning. Der man studerer, er det større sjans for at man bosetter seg. Og det skal skje uten at man går på kompromiss med kvaliteten, sier forsknings og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).

Sunnfjord-ordfører Jenny Følling (Sp) omtaler det hele som en stor og historisk dag. Hun tok sjansen på å bestille Vestlandslege-kake på forhånd.

Styrker rekrutteringen

Dekan ved Det medisinske fakultet på UiB, Per Bakke, er svært glad for at regjeringen opprettholder sin støtte til utvidelse av Vestlandslegen.

– Nye studieplasser til Vestlandslegen i Førde vil bli bidra til å styrke rekrutteringen av leger til Sogn og Fjordane, både på sykehus og i primærhelsetjenesten. Det vil også bidra til å styrke samarbeidet mellom sykehusene på Vestlandet og Universitetet i Bergen. Dette er i sannhet en stor dag, kommenterer Bakke.

UiB-rektor Margareth Hagen sier de nye studieplassene styrker universitetets posisjon som brobygger og bidragsyter til en bedre legedekning på hele Vestlandet.

– En opptrapping av studieplasser til helt nødvendig for at vi skal kunne lykkes med Vestlandslegen og svare på de bemanningsutfordringene som helsetjenesten står i. Vi er glade for at regjeringen også ser viktigheten av dette, sier Hagen.

Rektoren legger til at hun ser fram til å fortsette det gode samarbeidet med Helse Førde når studentene etter hvert kommer på plass.