Hjem
For ansatte

Nygårdsgaten 5

Fellesadministrasjonen ved UiB flyttet inn i Nygårdsgaten 5 høsten 2023. Her finner du praktisk informasjon rundt din arbeidshverdag som ansatt i Nygårdsgaten 5. 

Bilde av universitetssmauet
Foto/ill.:
Eivind Senneset/UiB

Hovedinnhold

Rehabiliterte Nygårdsgaten 5 samler hele Fellesadministrasjonen under ett tak.

Målet med samlokaliseringen var blant annet å gi bedre støtte til kjernevirksomheten ved UiB, øke samarbeid på tvers av fagområder, og bidra til en mer helhetlig administrasjon på UiB.  

På denne siden finner du som ansatt praktisk informasjon rundt din arbeidshverdag i Nygårdsgaten 5. 

Åpningstider og tilgang

Hovedinngangene til Nygårdsgaten 5 er åpne for alle fra kl. 08:00-17:00.  

Du må bruke adgangskortet ditt for å komme inn i ulike deler av bygget. Ansatte i bygget kan bevege seg fritt mellom avdelingene fra kl. 08:00-16:00. Du har tilgang til din egen avdeling døgnet rundt.

UiB-ansatte generelt har tilgang til avdelingene (unntatt IT-avdelingen) i arbeidstiden, ved å bruke kort og kode. Dette gjelder fast ansatte som har stillingsprosent over 50 prosent. Andre må melde sin ankomst ved å bruke digital resepsjon (se avsnittet under).

Universitetssmauet og kafeen vil være tilgjengelig for publikum i byggets åpningstid.

Ansatte som har arbeidsplass i Nygårdsgaten 5 har fått et grønt nøkkelbånd. 

Digital resepsjon

Eksterne besøkende og studenter kan melde sin ankomst via en digital resepsjon i 1. eller 3. etasje. Dette er en velkomstside der den besøkende kan finne telefonnummeret til den som skal besøkes, og ringe opp med sin egen telefon. Ansatte som venter besøk må passe på å være tilgjengelig på teams i aktuelt tidsrom, og må selv hente besøkende. 

MERK: Fra september 2023 til juni 2024 hadde vi en prøveversjon av systemet "OnVisit", dette er nå tatt bort.  

Brukerveiledning for bygget

Bruksanvisning for styring av lys, varme, solavskjerming finner du i brukerveiledningen for Nygårdsgaten 5. Den finner du nederst på denne nettsiden.

    Mat og drikke

    bilde av kafeen
    Foto/ill.:
    Eivind Senneset/UiB

    Smauet kafé

    Smauet kafé ligger i 2. etasje i Nygårdsgaten 5. Åpningstidene er fra oppstarten mandag-torsdag kl. 08:00-16:00, og fredag fra 08:00-15:00.

    Kafeen er åpen for kunder også utenfor UiB.

    Avdelingsleder hos Smauet kafé er Ketty Johanna Johansson i Sammen. Smauet kafé har fokus på plantebasert mat og bærekraft.

    Bestilling av bevertning

    I tillegg til kafévirksomhet, er det mulig for ansatte å holde større og mindre møter i Smauet kafé. Det finnes også skjermer og prosjektorer som kan brukes ved behov. Les mer under menypunktet "Bestilling av kafeen til arrangementer". 

    Hvis du bestiller bevertning til avdelingenes arealer, må du følge cateringavtalen til UiB. 

    Når du booker et arrangement i UiB Læringsarena er det Smauet kafe i byggets 2. etasje som vil stå for bevertningen, og bestillingen skal sendes gjennom UiBs bestillingssystem og videre til Sammen. Les mer om bevertning i UiB Læringsarena. 

     

    Kaffekrok ved kjøkkenet
    Foto/ill.:
    Eivind Senneset/UiB

    Kaffe og te

    Sort kaffe og te er gratis for ansatte i de sosiale sonene, i Smauet kafé og ved møterommene i 1. etasje. Du kan kjøpe andre typer kaffe både i kafeen og kaffebaren i Universitetssmauet.

    Har du større møter i møteromsavdelingen i 1. etasje, er det anbefalt å bestille kaffe fra kafeen. Se informasjon om bestillinger under Smauet kafé. 

    Bestilling av kafeen til arrangementer

    Avdelingene i fellesadminastrasjonen kan bestille Smauet kafé til faglige seminar og møter fra mandag-fredag, mellom 08-10 og 14-16.

    Deler av kafeens område er tilrettelagt for åpne arrangement som frokostmøter og liknende. Kaféen kan også bestilles til interne arrangementer på ettermddagen i regi av avdelingene i NG5, eller som en forlengelse av arrangementer i UiB læringsarena.  

    Om kaféen skal brukes for arrangement på ettermiddagen kan det påløpe leie for lokalet. Det kreves også oppsyn med hoveddørene etter byggets stengetid enten i form av innleid vakthold eller at arrangøren selv står for vaktholdet.

    Her kan du bestille Smauet kafé: Booking Smauet Kafé - UiB Læringsarena - CRESCAT - CRESCAT

    Se tilgjengelighet i kalenderen: Smauet Kafé - CRESCAT - CRESCAT 

    AV-utstyr

    Utstyret er selvbetjent og befinner seg/styres fra et låst rom i kafeen som kan åpnes med kode. Du får tilgang til denne etter bestilling.

    Det er to bøylemikrofoner og en håndholdt mikrofon tilgjengelig, samt nødvendige kabler til bruk med prosjektor. Arrangør som skal bruke lerret og prosjektør må ta med egen PC. 

    Servering

    Eventuell servering kan bestilles av Smauet kafé (Sammen) på ordinær måte (via UiB Hjelp/egen bestiller).
     

    Fasiliteter for ansatte

    bilde av sykkelparkeringen
    Foto/ill.:
    Eivind Senneset/UiB

    Sykkelparkering 

    Sykkelparkeringen har en egen inngang i 1. etasje fra Nygårdsgaten 5. Den har plass til rundt hundre sykler, i tillegg til større elsykler og tilhengere. 

    Ved inngangen er det også mulig å spyle sykkelen før du setter den fra deg. Har du elsykkel som trenger å lades, finnes det to ladeskap med til sammen åtte ladeplasser for batterier.

    skap i garderobene
    Foto/ill.:
    Eivind Senneset/UiB

    Garderobeanlegg 

    Garderobene finnes i 2. etasje, og kan også nås via en vindeltrapp fra sykkelparkeringen. Fra forrommet har du tilgang til åtte låsbare omklednings- og dusjrom, i tillegg til hundre garderobeskap. Våte klær kan tørkes i et stort tørkerom.

    I husrådets retningslinjer står det mer om bruken av garderobeanlegg og sykkelparkering:

    • Hold området ryddig. Personlige eiendeler oppbevares i skapene
    • Garderobeskap sikres med hengelås. Låsen skal merkes med navn
    • Av- og påkledning skal skje i omklednings- og dusjrommene (ikke i fellesområdet med skap)
    • Tørkerommet skal tømmes daglig
    • El- sykkel batteri kan kun lades i ladeskap

    Hvilerom

    Det er tre hvilerom i Nygårdsgaten 5. Disse ligger i 1., 5. og 6. etasje. Rommene er tilgjengelig for alle ansatte i Nygårdsgaten 5. Her er det muligheter for å amme, men rommene er ikke utrustet med vask og stellebord. 

    bilde av takterrassen med utsikt
    Foto/ill.:
    Eivind Senneset/UiB

    Takterrasse

    Det er utgang til takterrassen fra 7. etasje. Denne er åpen for alle ansatte, i arbeidstiden fra klokken 08:00-16:00.  

    Varelevering og post

    Post til UiB kommer først til postmottaket i Herman Foss´gate. Post og leveranser fra Bring distribueres til postrommet i 1. etg. i Nygårdsgaten 5. Avdelingene må hente sin egen post her. 

    Bestillinger fra andre leverandører må adresseres til Nygårdsgaten 5. Når du bestiller varer, må du også huske å be leverandøren merke dem godt med navnet og telefonnummeret ditt. 

    For varelevering er det ny rutine fra 1.juni 2024: Når speditør/bud kommer med varer til resepsjonen i Nygårdsgaten 5 skal de ringe seksjon for innkjøp på telefon 40312763. Varene vil da bli hentet av en av de ansatte på seksjon for innkjøp. Du får beskjed om hvor du skal hente varer til deg.

    UiB Læringsarena

    bilde av læringsareanen
    Foto/ill.:
    Eivind Senneset/UiB

    UiB Læringsarena ligger i 1. etasje, og er en arena for etter- og videreutdanning, faglige seminarer, konferanser, kurs og tjenesteutvikling. 

    Arenakoordinatoren i Læringsarenaen er ansvarlig for booking. I læringsarenaen jobber det også verter. Du finner mer informasjon om de ulike rommene, booking og brukerveiledninger på læringsarenaens nettsider.  

    Rom og booking

    Bilde av møterom
    Foto/ill.:
    Eivind Senneset/UiB

    Møterom og prosjektrom

    Møterom og prosjektrom kan bookes i Outlook. Du kan booke rom i din egen avdeling, og i tillegg er det sju felles møterom i 1. etasje, og to felles prosjektrom i 5. og 6. etasje. 

    De sju felles møterommene i 1. etasje er forbeholdt ansatte som har arbeidssted i Nygårdsgaten 5.

    Husk å avbestille møterommene hvis du ikke bruker dem, for å gjøre dem tilgjengelige for andre. Du finner de ulike rommene ved å søke etter “NG5” når du legger til rom i Outlook-innkalling. 

    Felles møterom i 1. etasje:

    • Sydneshaugen (24 personer)
    • Dragefjellet (20 personer)
    • Alrekstad (20 personer)
    • Marineholmen (8 personer)
    • Møllendal (8 personer)
    • Muséhagen (5 personer)
    • Jahnebakken (4 personer)

    Brannverninformasjon

    Du kan finne informasjon om hvordan Nygårdsgaten 5 er sikret mot brann, gjennom både organisatoriske og tekniske tiltak, i en egen evakueringsplan for bygget.

    Du finner dokumentet helt nederst på denne siden. 

    Husråd, husvert og NG5 Kultur

    Bilde av husrådet
    Foto/ill.:
    Frøy Katrine Myrhol/UiB

    Husvert

    Nygårdsgaten 5 har en egen husvert. Husverten har enkelte praktiske gjøremål i bygget, og skal i tillegg bidra inn i faglige og sosiale møteplasser for de ansatte. Husverten vil blant annet ha ansvar for leverandørkontakt om utstyr i fellesarealene ikke virker, og har ansvar for bestilling av kaffe, te og kullsyrepatroner. I tillegg vil husverten ha redaktøransvar for infoskjermene i bygget.

    Husverten er Anne-Chatrine Lien. Hun kan kontaktes via UiB Hjelp (søk etter husverten). Gjelder det en hastesak, kan hun eventuelt kontaktes på telefon 407 65 594.

    Husråd 

    Nygårdsgaten 5 har et eget husråd, som består av ansatte fra hver avdeling. Husrådet har tatt over for brukerutvalget, og skal diskutere og løse overordnede forhold i fellesarealer og i arbeidsarealene. De har også ansvar for å lage husregler og retningslinjer for Nygårdsgaten 5. 

    Husverten skal delta i husrådets møter, og er husrådets koordinator. Vernelinjen er representert ved hovedverneombudet i fellesadministrasjonen. 

    Vil du ta opp en sak, kan du henvende deg til ditt medlem på avdelingen. 

    Medlemmer: 

    • Torunn Valen, SA (leder for husrådet)
    • Maria Lundhaug, ITA
    • Bjørn Tore Lavik, EIA
    • Marianne Manchanda Kvamme, KA
    • Mona Viksøy, UDIR
    • Bodil Aga, SA
    • Ernst Pedersen, ØKA
    • Synnøve Sagatun Palmstrøm, FIA
    • Mary Stien Rørdal, HVO
    • Ann-Mari Ollila Hilmen, HR
    • Bente-Lise Polden Lillebø, BHT
    • Anne-Chatrine Lien, husvert

    Bilde av kulturgruppa
    Foto/ill.:
    Frøy Katrine Myrhol/UiB

    NG5 Kultur

    NG5 Kultur vil arbeide for det sosiale og faglige fellesskapet i Nygårdsgaten 5. De skal bidra til at det skapes aktivitet i bygget i tråd med byggets visjoner. Komiteen består av ansatte fra fellesadministrasjonen. Husverten kan også bidra i gjennomføring av aktiviteter.

    Du finner informasjon om aktivitetene du kan delta på via informasjonsskjermene, en egen Teams-gruppe for ansatte som har arbeidsplass i bygget, og andre felles informasjonskanaler. 

    Alle ansatte som har arbeidsplass i Nygårdsgaten 5 blir automatisk meldt inn i Teams-gruppen for NG5 Kultur.

    Medlemmer:  

    • Ole Friele, SA
    • Kristina Kvareng Skorpen, EIA
    • Are Alsaker Styve, HRA
    • Petr Kalashnikov, ITA
    • Kristine Gabrielsen, KA

    Hvordan vil vi ha det i NG5

    Husrådet har utarbeidet retningslinjer for vår kultur i fellesområdene:

    Vårt NG5

    • Vær vennlig og imøtekommende og vis respekt for andres arbeidsplass
    • Alle har ansvar for å holde bygget ryddig og presentabelt
    • Ta godt imot gjester til huset

    Adkomst til bygget   

    • Bruk primært hovedinnganger, med trapp og heiser   
    • Unngå å bruke andre avdelingers areal til gjennomgang

    Møterom   

    • Vis hensyn ved bestilling av møterom
    • Husk å avbestille rom du ikke kommer til å benytte   
    • Rommene skal være ryddige etter bruk

    Hvilerom  

    • Hvilerom skal brukes ved behov og ikke som arbeidsrom

    Sosiale soner   

    • Aktiviteten i sosiale soner skal være åpen og inkluderende   
    • Hver etasje lager egne regler for bruk

    Kjøkken   

    • Hver etasje må etablere en god praksis for bruk av kjøkkenområdet, herunder fordeling av ansvar for daglig oppfølging av kaffemaskin og oppvask

    Garderobe og sykkelfasiliteter   

    • Hold området ryddig
    • Personlige eiendeler oppbevares i skapene
    • Garderobeskap sikres med hengelås
    • Låsen skal merkes med navn
    • Av- og påkledning skal skje i omklednings- og dusjrommene
    • Tørkerommet skal tømmes daglig
    • El- sykkel batteri kan kun lades i ladeskap

    Utsmykking av arbeidsarealet, planter og mer

    • Hver avdeling har ansvar for eventuell dekor og miljøskapende tiltak i avdelingens områder