UiB Bærekraft

Nyhetsarkiv for UiB Bærekraft

Sentraladministrasjonen ved UiB ble 14. desember resertifisert som Miljøfyrtårn. Resertifiseringsarbeidet er nå også i gang på alle UiBs fakulteter, Universitetsbiblioteket og Universitetsmuseet.
Ladestasjonar til sjøs skal gi betre utnytting av fornybar energi i offshore-industri.
Den nye avtalen har totalt 23 mål for biomangfold, deling av ressursene på jorda, og løsninger dette skal gjennomføres på – innen 2030. Vigdis Vandvik er tydelig på at avtalen er langt mer enn bare vern.
Gruppen Kiss vant finalen i Tjenesteinnovasjonsprogrammet (TIP) med sin idé om UiBs klimaverktøykasse. Denne skal blant annet redusere UiBs digitale fotavtrykk.
Bergen Offshore Wind Centre (BOW) har lagt ut et gratis introduksjonskurs i havvind på nett. Å tilby en slik lavterskel innføring i et fagfelt, er nytt i UiB-sammenheng. Behovet for havvindkompetanse er stort, ifølge næringslivet.
Plastnettverket ved UiB og Norsk Selskap for Farmakologi og Toksikologi (NSFT) samlet nylig sentrale forskere fra ulike disipliner og institusjoner til et felles blikk på hvordan plast påvirker både miljø og helse.