Geofysisk institutt

Nyhetsarkiv for Geofysisk institutt

Interessen for klima resulterte i en masteroppgave i meteorologi og oseanografi for 24 år gamle Isak H. Slettebø i 2018. Veien frem til jobb etter universitetet ble kort.
Etter masteren på Geofysisk institutt ved Universitetet i Bergen, har Lisbeth Håvik både tatt en doktorgrad og fått flere relevante jobber.
Undring og beundring. Slik gikk det da en italiensk journalist havnet i en UiB-ledet rotnorsk debatt om de store spørsmålene.
Et nytt prosjekt lar meteorologi og oseanografistudentar oppleve atmosfæren på hittil uvande måtar.
Havet kompenserte for en tredjedel av menneskeskapte CO2-utslipp mellom 1994 og 2007. Det viser en ny studie basert på verdensomspennende observasjoner.
Levevilkårene for enkelte mikroorganismer i Sørishavet kan bli dramatisk forverret innen slutten av århundret. Surere hav kan innskrenke dyrenes territorier – ikke horisontalt, men i dybden.