Fra seilas til forskningsartikkel
«Teaching sustainability at the high sea: the “One Ocean Expedition”» er nå publisert i det anerkjente tidsskriftet Sustainability Science. Artikkelen deler erfaringer fra UiB-sommerkurset «SDG 200 Ocean-Climate-Society» på seilasens første etappe over Stillehavet.
Hovedinnhold
- Det er veldig stilig at vi har klart å formidle og dele noen av funnene og erfaringene våre i det anerkjente tidskriftet Sustainability Science, og jeg håper at andre også blir motivert til å gå ut av klasserommet og gi studentene nye og utradisjonelle læringsopplevelser, sier professor Katja Enberg ved Institutt for biovitenskap.
Sammen med UiB-forskerne Jarle Eid, professor ved Det psykologiske fakultet, og Marianne Aanerud, førsteemanuensis ved Klinisk institutt 2, har hun skrevet artikkelen der de beskriver og deler erfaringene fra undervisning om bærekraft.
- Tverrfaglighet er nøkkelen til å å løse bærekraftsutfordringer. Dette arbeidet viser hvordan vi ved å koble sammen studenter på tvers av fag, utdanningsinstitusjoner, nasjonaliteter og kulturer kan lære studentene våre nødvendige samarbeidsferdigheter. Ikke minst har det å seile over Stillehavet gitt mulighet for viktig personlig utvikling. Mange av studentene har blitt enda mer motiverte til å ha bærekraft som en del av sin fremtidige karriere, sier Enberg.
86 studenter fra 12 land tok hyre på seilskipet Statsraad Lehmkuhl, fra Valparaiso til Palau, under sommerkurset fra mai til august i 2022.
- Jeg synes artikkelen er blitt svært vellykket med tabeller, bilder og tekst – samt hvordan vi løste utfordringene med å flytte studiene ut av auditorier og klasserom og om bord på seilskipet, sier professor Jarle Eid ved Det psykologiske Fakultet.
Artikkelen er lagt opp som en casestudie med særlig fokus på erfaringer fra å benytte Statsraaden som laboratorium og undervisningsarena i den første delen av det tverrfaglige bærekraftsemnet SDG 200.
Det kreves en tverrfaglig tilnærming for å nå FNs bærekrafts mål og Statsraad Lehmkuhl gav svært gode muligheter samarbeid og læring. De fem første ukene av toktet la vekt på å vise hvordan kunnskap fra marinbiologi og psykologi var relevant for FNs bærekrafts mål. Mens studentene gikk vakt og seilte over Stillehavet fra Valparaiso til Tahiti skulle de hver dag, unntatt søndager, også gjennomføre et travelt akademisk program der teambasert læring, caseoppgaver og tverrfaglige prosjekter skulle gi økt kunnskap om livet under vann (SDG14), klima (SDG13), utdanning (SDG4), helse (SDG3) og partnerskap (SDG17).