Fakultet for naturvitenskap og teknologi
REALFAG REDDER VERDEN

Redder verden i kampen mot cybertrusler

Oktober er nasjonal datasikkerhetsmåned. Møt førstelektor Oleksandr Kholosha ved Institutt for informatikk som arbeider med å beskytte oss mot digitale trusler.

Førstelektor Oleksandr Kholosha ved Institutt for informatikk ved UiB sitter i en sofa med laptop på fanget. Spaltens faste logoer er i bildet.
Randi Heggernes Eilertsen

– Hvordan bidrar du til å redde verden?
– Det er ingen overdrivelse å si at alle i dag har hørt om cyberangrep, hackere og cyberkrigføring. Bare søk etter «dataangrep» i nyhetene, og du vil se at denne typen «dårlige» nyheter kommer med overraskende regelmessighet. IT-sikkerhetsproblemer er en stor utfordring for myndigheter, bedrifter og sosiale tjenester. Dessuten er jeg ganske sikker på at mange av dere har opplevd problemer knyttet til informasjonssikkerhet på personlig nivå. Jeg ønsker ikke å skremme noen (bare øke den generelle bevisstheten), men hver og en av oss er et konstant mål for en cybertrussel.

Det at datasikkerhet har blitt et stort problem alle må forholde seg til, er et resultat av fremveksten av tjenester som tilbys elektronisk. Selvfølgelig er det praktisk å få digitale offentlige tjenester, gjøre banktjenester, kommunisere via e-post osv., og kunne gjøre alt dette ved hjelp av en så kompakt enhet som smarttelefonen er. Vi stoler på slike enheter, som i utgangspunktet er usikre, og lagrer mye konfidensiell, sensitiv og personlig informasjon på dem. Det er nettopp denne typen data hackerne er ute etter.

Et mye mer alvorlig problem i dag kommer fra det faktum at vår kritiske infrastruktur blir stadig mer digitalisert og dermed mer sårbar. Slik infrastruktur leverer tjenester til et svært stort antall mennesker som gjør mulige konsekvenser og skader ekstremt kritiske, dersom normal drift blir forstyrret. Vellykkede cyberangrep på kritisk infrastruktur vil påvirke offentlig sikkerhet, sikkerhet og helse, eller generell økonomisk stabilitet. Dette bringer opp behovet for kraftige og tilstrekkelige sikkerhetstiltak for å beskytte den. Bare tenk på kommunikasjon, energi, vann, nødtjenester, bank, transport, helsevesen, offentlige tjenester osv. Forestill deg at noen av disse slutter å fungere eller blir ustabilt.

Det er veldig viktig at vi begynner å innse informasjonssikkerhetsrisikoene så tidlig som mulig. Utdanning i cybersikkerhet bør starte på skolen, og vi underviser dette i kurs til våre førsteårsstudenter. Vi driver sikkerhetsforskning med søkelys på anvendte oppgaver og samarbeid med industrielle partnere, for å bygge praktisk kunnskap og videreføre den gjennom undervisning. Ved å kombinere utdanning og forskning ønsker vi å bidra til et mer sikkert fremtidssamfunn, som er mer motstandsdyktig mot stadig mer kompliserte cybertrusler.

Hvis vi bidrar til å gjøre verden tryggere ved å bruke all tilgjengelig informasjonsteknologi, hva annet kan det kalles enn at vi «redder verden»!

– Hva inspirerte deg til å jobbe innen ditt felt?
– Min karriere ved UiB startet innen teoretisk kryptografi, hvor jeg brukte mange matematiske verktøy. Dette er et ekstremt fascinerende forskningsområde. Men etter hvert oppdaget jeg at det nært beslektede fagområdet IT-sikkerhet var i rivende utvikling, noe som førte til stor etterspørsel etter kunnskap og spesialister. Jeg opplevde det som svært inspirerende og samtidig utfordrende å kunne anvende tidligere arbeidserfaring til å løse nye problemer. Jeg måtte opparbeide kunnskap og lære mye før jeg var klar til å undervise andre. Men fagfeltet IT-sikkerhet er en utømmelig kilde til læring, siden det er et teknologiområde hvor du virkelig må henge med i svingene for å følge med på den raske utviklingen.

Vi har bygget et solid forskningsgrunnlag innen pålitelig og sikker kommunikasjon ved Selmer Senter, hvor det å utvide satsningen i retning IT-sikkerhet virker som et naturlig og givende neste steg. Det er en flott følelse å jobbe med et tema som er nært knyttet til moderne IT-teknologi. Vi løser hverdagsproblemer som påvirker alle.

Jeg opplever at det er stor interesse for informasjonssikkerhet blant IT-ansatte, studenter og samfunnet som helhet. Det er utfordrende å tilpasse den tekniske vanskelighetsgraden når man snakker om sikkerhet til forskjellige målgrupper. Men det gir desto større tilfredsstillelse og inspirasjon for fremtidig arbeid når jeg lykkes med å gjøre temaet interessant for alle.

– Hvordan redder du verden hjemme?
– Cybersikkerhet er et spennende tema som holder tankene mine opptatt hele tiden. Hjemme prøver jeg å begrense tiden barna mine bruker på dataspill ved å bruke filtrering, passord, foreldrekontroll osv. Men dette er et konstant kappløp med sønnen min som regelmessig knekker passord, PIN-koder, omgår foreldrekontroll og leker «hacker» med meg. Jeg tror dette også er en del av sikkerhetsbevissthetstreningen for de unge (selvfølgelig ikke for å bli hacker i fremtiden, men for å lære noe om IT-sikkerhet fra tidlig alder). Hele familien min synes det er interessant å lære om temaer som sikker bruk av passord osv.

Tilknyttet innhold