Hjem
Fakultet for naturvitenskap og teknologi
FREMRAGENDE UNDERVISNING

To undervisningspriser til NT-fakultetet

Katja Enberg og Monica Jordheim tildeles Olav Thon Stiftelsens pris for fremragende undervisning innen naturvitenskap og medisin.

Katja Enberg til venstre, Monica Jordheim til høyre
Professor Katja Enberg ved Institutt for biovitenskap(BIO) til venstre. Professor Monica Jordheim ved Kjemisk Institutt til høyre.
Foto/ill.:
UiB

Hovedinnhold

Katja Enberg ved Institutt for biovitenskap(BIO) og Monica Jordheim ved Kjemisk Institutt tildeles Olav Thon Stiftelsens pris for fremragende undervisning innen naturvitenskap og medisin. Fagrådet for prisen løfter særlig kreativitet og pedagogisk nyvinning innen undervisning og veiledning, som gjennomgående for årets ni vinnere. Dekan ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi, Gunn Mangerud, er glad for at Enberg og Jordheim får velfortjent anerkjennelse for sitt arbeid. 

-    Det er skikkelig stas og ikke minst en flott anerkjennelse for den viktige jobben Enberg og Jordheim gjør. Utdanning er en veldig viktig del av vårt samfunnsoppdrag, og er et område fakultetet har jobbet godt med over tid, sier Mangerud. 

Bærekraftsprofessor

Enberg tildeles prisen bl.a. for sitt pionerarbeid innen bærekrafts- og havundervisning. Enbergs engasjement for undervisning i bærekraft kom virkelig til syne da hun i 2022, som ansvarlig for SDG 200 Hav-klima-samfunn, hadde ansvar for 86 studenter på en ambisiøs fire måneders seilas over Stillehavet ombord på Statsraad Lehmkuhl. Her fikk Enberg virkelig bruk for sine evner som underviser og pedagog. Enberg har også startet opp emnet SDG 214 – livet i havet, et emne som er åpent for studenter fra alle studieprogram ved UiB, og som var inspirasjon for at mange andre bærekraftsemner også ble etablert. Emnet bygger på vitenskapelig litteratur om undervisning i bærekraft, en litteratur som Enberg også har bidratt til. I Enbergs nominasjon, som er undertegnet av 61 studenter, løftes blant annet hennes evne til å tenke tverrfaglig.  

-    Som i SDG 200-emnet er undervisningen i SDG 214 tverrfaglig, og tar opp temaer som sjelden inngår i STEM-fag: samarbeid, holdninger og verdier. Enberg bruker aktiv læring, refleksjon, gruppediskusjoner, rollespill og simuleringer – og mappevurdering som inkluderer blant annet en poster og en artikkel om et relevant emne.

Erfaringer fra UiBs mest unike studietilbud SDG 200

Med bakgrunn som fiskeriforvalter ved Havforskningsinstituttet har Enberg også vært med på å utvikle det store emnet BIO 325 Havforskning. I dette emnet tas studentene med på feltinnsamling på havet i en til to uker. Med konkrete læringsutbytter, krysseliste for læringselementer og tydelige vurderingskriterier får studentene utnyttet tiden bedre, og dokumentert sine kompetanser tydeligere. Gjennom en forskende tilnærming til egen praksis, har Enberg systematisk og gradvis forbedrer undervisningen i emnet, basert på erfaring fra hver undervisningssyklus. 

Kjemilaboratoriet som moderne læringsarena

Jordheim tildeles prisen bl.a. for sin innsats som initiativtaker og drivkraft bak videreutvikling av den tradisjonelle undervisningen på kjemilaboratoriet til en effektiv og moderne læringsarena. Bruk av digitale verktøy har også vært sentralt i dette pedagogiske arbeidet. Gjennom ChemView360, en digital og visuell tvilling til kjemilaboratoriet, får studentene muligheten til å gjøre seg kjent med laboratoriet, inkludert avtrekkskap, instrumenter, laboratorieutstyr og HMS-elementer, i forkant av selve laboratorieøvelsen. Samarbeidende par-diskusjoner, omvendt undervisning og puslebit-metoden, er noen av de pedagogiske grepene Jordheim har innført over tid i ulike emner for å bedre læringsutbytte i undervisningen.

Inkludering er et annet felt instituttet med Jordheim som utdanningsleder har jobbet aktivt med. I tillegg til å inkludere studenter, undervisere, ingeniører og undervisningsassistenter i konseptet «trygt og inkluderende lærings- og undervisningsmiljø», har instituttet jobbet strategiske med studentinvolvering og kommunikasjon. Dette arbeidet har blitt gjennomført bl.a. i form av hyppigere dialogmøter med studentene gjennom de første tre semestrene, bruk av studentfokusgrupper, og involvering av studentene som partnere i utviklingsprosesser. 

Jordheim etablert også en arena for å bygge et pedagogiske fellesskap ved instituttet. Hun etablerte K100-klubben for lærerne på de fem store grunnemnene i kjemi, med regelmessige møter for å diskutere kursjustering, undervisningsutfordringer, digitale verktøy, vurdering og nye undervisningsmetoder. Denne klubben gir et støttende forum for å eksperimentere med nye metoder, og senker terskelen for å prøve dem i klassen. Det er avgjørende for personalet å føle at perfeksjon ikke er nødvendig når man prøver nye tilnærminger. Som pedagogisk leder sørger hun for at studentvurderinger brukes konstruktivt.