Plastnettverket
Strandryddeuka 2024

Bli med på årets plastryddeaksjon!

12. september arrangerer UiB og samarbeidspartnere plastryddeaksjon i havgapet utenfor Hellesøy. Meld deg på en nyttig, faglig interessant og sosial ryddeaksjon her.

Bilder fra ulike plastryddeaksjoner i regi av UiB.
Dette blir femte året UiB og samarbeidspartnere arrangerer plastryddeaksjon som del av den nasjonale strandryddeuka. I år går turen til Lisle Lyngøy i havgapet utenfor Hellesøy.
UiB

De siste årene har UiB sine studenter og ansatte, sammen med gode samarbeidspartnere, ryddet mer enn 8,5 tonn plast og annet marint avfall fra kysten vår. Det er et viktig bidrag for å forbedre situasjonen for alt som lever i og ved havet, men kampen mot plastforsøpling er langt fra over!

Også i år inviterer Plastnettverket og Bærekraftspilotene ved UiB til en stor ryddeaksjon for studenter og ansatte, torsdag 12. september. Aksjonen blir arrangert i samarbeid med Bergen og omland friluftsråd (BOF) og Naturvernforbundet Hordaland.

Aksjonen er et kickoff til den nasjonale strandryddeuka, som arrangeres av Hold Norge Rent fra 13.-22. september.

NB: Det er begrenset med plasser, og først-til-mølla-prinsippet gjelder. Det kan derfor være lurt å være tidlig ute med påmeldingen.

Hva skjer?

I år går turen med buss fra Bergen busstasjon til Hellesøy, hvor båter vil ligge klare for å ta deltakerne ut på det som gjerne har blitt omtalt som "plastøyen" Lisle Lyngøy utenfor Hellesøy.  Øyen har nylig vært utgangspunktet for et forskningsprosjekt i regi av NORCE, i samarbeid med Universitetet i Bergen, Clean Shores Global, samt TAM NJFF Hordaland, representert ved Kenneth Bruvik.

I tillegg til å gjøre en innsats for natur og dyreliv, er plastryddeaksjonene til UiB en fin måte å bli kjent med medstudenter, ansatte og organisasjoner som er opptatt av miljø og klima.

Som del av arrangementet blir det også en sosial samling med faglig innhold i flerbrukshuset Hengjo på Hellesøy.

Det vil bli servert gratis lunsj underveis.

Tid:

Dato: 12. september.

Avreise er fra Bergen busstasjon klokken 09, og vi tar sikte på å være tilbake på samme sted klokken 15.

Alle påmeldte vil bli kontaktet med mer detaljert informasjon i forkant av aksjonen.