Det psykologiske fakultet
Se hva tidligere studenter på logopedi jobber med

Master i logopedi - Hva kan du bli?

Med en master i logopedi får du autorisasjon som logoped. Logopeden utreder og jobber med mennesker som har ulike former for kommunikasjonsvansker, stemmevansker, språk- og talevansker, taleflytvansker (stamming eller løpsk tale) og svelgevansker. Disse vanskene kan komme av ulike årsaker, enten de er medfødte eller oppstått som følge av sykdom eller skader.

Som logoped må du vurdere hva slags hjelp personen trenger, enten det er forebygging, diagnostisering, undervisning eller rådgivning. Arbeidsoppgavene dine kan variere avhengig av hvor du jobber og hvilket fagområde du er spesialisert innenfor.

Som logoped samarbeider du med mange andre yrkesgrupper. For eksempel lærere, barnehagelærere, spesialpedagoger, pedagogisk-psykologiske rådgivere og andre ansatte i skoleverket og skolens støttesystem. Du kan også samarbeide med helsepersonell som leger, psykologer, fysioterapeuter, sykepleiere og ergoterapeuter.

Logopeder kan jobbe i ulike sektorer, inkludert barnehager, skoler, kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og universiteter. De bidrar til å evaluere, behandle og støtte barn og voksne med språk- og kommunikasjonsvansker. Jobbmulighetene inkluderer også privat praksis, forskning og konsulentvirksomhet. Behovet for logopeder øker, da god kommunikasjon er viktig for sosialt samspill og fungering i utdanning og arbeidsliv.

Under finner du et utvalg tidligere studenter på masterprogrammet i logopedi som forteller om studiet, hva de begynte å arbeide med etter studiene og hvordan de får brukt utdannelsen i arbeidet: