KI-senter skal hindre utenforskap innen utdanning
KI-senter-initiativet Digital Learning Communities AI Centre med Rune Johan Krumsvik i spissen vil øke KI-kompetansen innen utdanning. Forskerne vil bygge videre på funn om hvordan KI kan brukes som sparringspartner i elev- og studentvurderinger.

Hovedinnhold
– KI-senteret vil bidra til endringer i lys av FNs bærekraftmål hvor inkludering og reduksjon av ulikhet i utdanning vil stå sentralt. KI-verktøyene innen forskning og undervisning kan tas i bruk innen opplæring også i andre yrker, og vi vil se på hvordan.
Sammen med et omfattende konsortium av forskere og samarbeidspartnere har professor Rune Johan Krumsvik søkt om å etablere et forskningssenter for kunstig intelligens innen utdannings, - forsvars, - politi,- og helsesektoren, med mål om å styrke forskningen på kunstig intelligens i Norge.
Et sentralt spørsmål for ham og teamet er hvordan KI vil påvirke og endre utdanning. Kan KI påvirke sosiale og digitale skiller i samfunnet og føre til økt sosial mobilitet? Eller vil KI opprettholde eller til og med øke ulikhet i samfunnet?
KI og sosial ulikhet
Krumsvik peker på at det er mye upløyd mark innen KI iutdanning. Samhandling, situasjonsbasert læring og sosial læring i ulike kontekster, med og uten KI, vil være særdeles viktig å forske på for å kunne legge et bedre grunnlag for digital kompetanse for alle.
Kunstig Intelligens (KI) utvikler seg med større hastighet enn vi kan forestille oss, og det er avgjørende at utdanningsfeltet henger med og tar i bruk de riktige KI-verktøyene.
Senteret vil se kritisk på og undersøke om KI kan sementere og forsterke sosial ulikhet, eller om KI kan representere noe helt nytt.
– Hvis vi for eksempel kan løfte de mer sårbare elevgruppene med KI-verktøy er dette noe som bør forskes på, og det ønsker vi å gjøre.
Sparringspartner for læring
Krumsvik mener at KI i 2025 handler om mye mer enn ny teknologi.
– Det handler også om at vi har gitt KI nøkkelen til hele vår språklige kulturarv. Det utfordrer hele vårt utdanningssystem, og forskningen må bidra til å styrke kunnskapen vår.
Krumsvik og kollegaer har flere veldig interessante forskningsfunn på hvordan KI kan brukes i vurdering av studentenes prestasjoner og vurdering av for eksempel eksamenssvar. KI kan være med på å gi tilbakemeldinger til studentene.
– Resultatene viser at KI kan brukes som sparringspartner for læring. I mars 2023 undersøkte vi hvor kapabel og pålitelig den største språkmodellen GPT-4 er.
Forskerne så på hvor god den er til å håndtere en krevende norskspråklig skoleeksamen og være sparringspartner for skriving på doktorgradsnivå. De trente også GPT-4 til å bli mer fagspesifikk, piloterte den og testet hvor kapabel den var innen doktorgradsutdanningen.
– Funnene våre viser at GPT-4 kan være en god sparringpartner for både studenter og stipendiater. Den kan bidra til å støtte vurderingspraksiser i høyere utdanning under visse forutsetninger.
Olav Tenstad, professor ved Det medisinske fakultet, UiB, vil lede en av forskningspakkene i senteret, og han har også gjort case-studier som Krumsvik har gjort. Han og Krumsvik vil ta denne forskningen videre i Digital Learning Communities AI -senteret.
– Jeg tenker at det kan utvikles til en pålitelig og troverdig feedback, men at slike KI-genererte vurderinger blir et supplement til den andre vanlige vurderingen mellom elev/student og underviser.
Banebrytende med Large Language Models (LLM)
Senter-søknaden setter søkelys på kunstig intelligens (KI) med spesialisering innen Large Language Models (LLMs), som GPT-4.
– Disse modellene er svært allsidige og brukervennlige, men mangler ofte en fagspesifikk tilpasning. Vi vil jobbe med å utvikle forskjellige løsninger basert på LLMs. På denne måten kan vi utforske KI-genererte læringsverktøy som kan tilpasses elevers og studenters behov.
Krumsvik mener at KI både er et etisk minefelt, men samtidig en banebrytende teknologi med mange interessante muligheter.
– Det er derfor viktig å forske på følgene av at for første gang i historien kan en ikke- menneskelig enhet bruke menneskespråk på en måte som er så lik måten mennesker bruker det på, at det blir vanskelig å se om det er et menneske eller en maskin som kommuniserer.
Brukerperspektivet helt sentralt
I tillegg til de 25 samarbeidspartnerne innen forskning har DLCAIC også et utstrakt samarbeid med flere brukerpartnere og nettverk.
– Vi må ha en utvidet og dypere kunnskapsberedskap i samfunnet. KI-forskning og -innovasjon på utdanningsfeltet vil bidra til sektorovergripende endringer og styrke samfunnet gjennom digital kompetansebygging.
Samarbeidspartnere
UiB, UiO, Universitetet i Gøteborg, Norges Idrettshøgskole, Forsvarets Høgskole, Politihøgskolen, Manchester Metropolitan University, University of Bristol, Stanford University, University of California, Folkehelseinstituttet, Wenger-Trayner Social Learning Lab, LIVV Health, forskerskolene NORED og GRADE, Universitetet i Innlandet, Kunnskapssenter for Utdanning, Forsvarets Forskningsinstitutt, Høgskulen på Vestlandet, Høgskulen i Volda, TK-Vestland, NIFU, Universitetet i Tromsø, NTNU, USN.