Bjarte Furnes
Bjarte Furnes, førsteamanuensis, UiB
Hovedinnhold
Bjarte Furnes (f. 1977) har doktorgrad i spesialpedagogikk og er tilsatt som førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen.
Et sentralt forskningsområde er leseforskning. Furnes har de siste 12 årene jobbet tett inn mot den norske delen av en internasjonal longitudinell tvillingstudie som har undersøkt hvordan arv og miljø virker inn på språkutvikling og lese- og skriveinnlæring. Innenfor denne studien har Furnes i hovedsak studert sammenhengen mellom tidlig språkutvikling og senere lese- og skriveferdigheter hos barn og unge.
Et annet sentralt forskningsområde er metakognisjon, med fokus på sammenhengen mellom metakognisjon og læring i digitale og ikke digitale kontekster. Mer spesifikt handler det om å studere om og i hvilken grad forholdet mellom opplevd læring og faktisk læring påvirkes av om tekster leses på papir eller digitalt.
Furnes er medlem i forskningsgruppen digitale læringsfellesskap og er biveileder for to doktorgradskandidater.