Seminar om Griselda Pollock
Professor Griselda Pollock ble i 2020 tildelt Holbergprisen for sitt arbeid med feministisk kunsthistorie og interdisiplinær kulturanalyse. Med dette seminaret utforsker vi Pollocks teoretiske arbeider og ideer.
Hovedinnhold
Helt siden 1970-tallet har hun satt sitt preg på akademia og stått som en sentral figur i kunsthistoriske debatter. Pollocks innflytelse har også nådd kuratorer, museer og kunstverdenen som helhet.
I seminaret vil vi gå nærmere inn på hvordan hennes ideer preger kritiske studier av kjønn, seksualitet, klasse og rase i den visuelle kulturen.
På mandag tar seminaret form av et Zoom-webinar der du kan følge presentasjonene og stille spørsmål i chatten.
Zoom-lenke til mandagen finner du her.
På tirsdag ønsker vi velkommen til et Zoom-møte for en aktiv diskusjon av to utvalgte Pollock-tekster. Møtet er åpent for alle, og studenter på alle nivå er spesielt velkomne.
Zoom-lenke til tirsdagen finner du her.
Ingen registrering er nødvendig - bare klikk på lenkene på oppgitt tidspunkt.
Program
Mandag 22. februar, 10.15-15.30
20 minutters presentasjoner pluss spørsmål
10.15-30: Velkommen
10.30-11.00: Ulla Angkjær Jørgensen, "Gender/class/race: Griselda Pollock har altid haft et interseksionelt blik."
11.00-11.30: Asbjørn Grønstad, "Pollock, film studies and the concentrationary”"
11.45-12.15: Sigrun Åsebø, "Feminist Desire: Griselda Pollock and historiography"
12.15- 12.45: Tania Espinoza, "Pollock and psychoanalysis"
Lunsj
14.00-14.45: Elspeth Mitchell og Yelin Zhao, "Art, Feminism & Education: co-emergence in a feminist space."
14.45-15.30: Redi Koobak og Kari Jegerstedt, "Rendering Difference: Art, Politics and the Call to Decolonise."
Panel/avsluttende merknader
Tirsdag 23.februar, 12.00-14.00
Leseseminar/workshop (Ansvarlig: SKOK)
I denne delen av seminaret skal to utvalgte tekster av Pollock diskuteres, og Griselda Pollock vil selv introdusere seminaret.
Deltakere oppfordres til å lese følgende tekster i forkant av leseseminaret:
Vision and Difference: Feminism, Femininity and Histories of Art (kun introduksjonen: side 18-39)
Se også den tilhørende videoen: Tracy Emin: Why I Never Became a Dancer, 1995
Tracey Emin: Why I Never Became a Dancer, 1995
Seminaret arrangeres som et samarbeid mellom Holbergprisen, forskningsprosjektet The Feminist Legacy in Art Museums (FLAME) og Senter for kvinne- og kjønnsforskning (SKOK).