News
Katharina Sass: Understanding comprehensive school reforms. Insights from comparative-historical sociology and power resources theory
Artikkelen ser på hvorvidt ulike teorier om velferdsstatens utvikling kan bidra til å analysere enhetsskolereformer og forskjeller i utdanningssystemer mellom land.
![Skolebarn](https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/styles/content_main/public/media/colourbox553147.jpg?itok=uwowH3g2×tamp=1438587790)
Første dag av et langt utdanningsløp.
Foto/ill.:
www.colourbox.com
Hovedinnhold
Publisert: 03.08.2015
Hvordan kan vi forstå enhetsskolereformene i ulike land? Hvorfor har for eksempel de nordiske landene 10-årige enhetsskoler, mens andre vestlige land har utdanningssystemer som deler barna opp i mange ulike skoletyper fra ung alder? Kan teorier om velferdsstatens utvikling, slik som den såkalte «maktressurs-teorien», hjelpe oss med å analysere disse forskjellene? Dette er noen av spørsmålene stipendiat Katharina Sass diskuterer i hennes aktuelle artikkel i European Educational Research Journal.