Universitetsbiblioteket
Akademisk aften

Spiseforstyrrelser- hva handler det egentlig om?

portrett

I mediene blir spiseforstyrrelser ofte fremstilt som å handle om utseende, kropp, lav vekt og kalorifattig mat. Trangen til å ha kontroll over mat og vekt er ofte et sentralt trekk ved spiseforstyrrelser. Men hvorfor blir det plutselig så viktig å ha kontroll over mat og vekt for noen? Og hvorfor er det så vanskelig å bli kvitt en spiseforstyrrelse når den først har etablert seg? Hvordan har det seg at spiseforstyrrelser er vanligst hos personer som har overvekt? Og er det mulig å bli helt frisk fra en spiseforstyrrelse?

Disse spørsmålene vil psykologspesialist og førsteamanuensis Yngvild S. Danielsen, snakke om i dette foredraget. Hun jobber nå ved Institutt for klinisk psykologi ved UiB, og forsker og underviser om behandling av spiseforstyrrelser. Hun har også arbeidet som klinisk psykolog med behandling av spiseforstyrrelser og alvorlig overvekt som spesialfelt i mange år.