Dronetrening på Ulrikens topp
Med droner «ihænde» fikk førsteårsstudenter på bachelorprogrammet i geofag og informatikk trene nyttige teknologiske ferdigheter, og nyte utsikten fra Ulriken.
Hovedinnhold
GEOV181: Ekskursjon med droner på Ulriken
Dronefilm og bildeserie fra GEOV181 sin ekskursjon til Ulriken.
Etter en kort introduksjon ved førsteamanuensis Benjamin Aubrey Robson, står studentene delt i grupper for å forsøke å fly drone. Felles for de fleste er at dette er nytt for dem. Straks hører vi suselyden fra propellene og ser dronene fly av gårde ved Ulriksmasten.
Ekskursjonen til byens tak er en del av introduksjonskurset GEOV181. På dette kurset skal studentene lære å visualisere, modellere og analysere geovitenskapelige data.
- Det er fantastisk å være ute, her oppe på fjellet og øve på prosessen med å samle inn data. Det at vi får lov til å gå ut og studere på denne måten motiverer meg til å fortsette med geofag, sier student Holger Stinesen.
Medstudent Hanne Mangset deler entusiasmen:
- Jeg liker veldig godt at dette kurset gir oss praktisk erfaring. Det er veldig gøy å komme ut og faktisk gjøre dette i virkeligheten, i stedet for å bare sitte og høre om det. Det gir oss kunnskap som er viktig for å bli en god geolog.
GEOV181 på drone-ekskursjon til Ulriken: Studentene Holger Stinesen og Hanne Mangset bak spakene når de forsøker seg på å samle informasjon med drone, sammen med førsteamanuensis Benjamin Aubrey Robson og medstudenter.
Det er god stemning og sosialt sammensveisende på ekskursjon. I steinuren har PhD-student Josse Maria van den Berg, tilhørende forskergruppen for geodynamikk og bassengstudier, har gjemt unna tre fargesprakende bager med sjokolade for de droneflygende studentene. Finneren er vinneren.
Ettertraktet kompetanse
- Målet er å gi studentene en innføring i hvordan geologer kan samle inn geografiske, romlige, data ved hjelp av teknologi som droner. Dette gir dem muligheten til å se landskapet i 3D og generere mer detaljerte data enn tradisjonelle metoder gir muligheten til, sier førsteamanuensis Benjamin Aubrey Robson ved Institutt for geovitenskap.
Han har spisskompetanse på fjernmåling og har vært sentral i arbeidet med å etablere den nye bachelorutdanningen i geofag og informatikk – et framtidsrettet studium som gir kompetanse som er ettertraktet i arbeidslivet.
- Tidligere har geologisk arbeid i stor grad vært manuelt, når forskere typisk har gått ut i felt, tegnet skisser og tatt notater. Dronene, og andre fantastiske verktøy vi har tilgang på i dag, gir oss nye måter å betrakte landskap på. Da Google Earth kom ut, akkurat da jeg tok fatt på geologistudiene, ble jeg bergtatt. Nå ser jeg noe av den samme besettelsen når dagens studenter blir introdusert for teknologi som droner, sier Robson.
Informasjonen studentene innhenter på ekskursjonen skal de i neste omgang benytte til å produsere 3D-modeller. Det gir dem muligheten til å besøke feltområdet igjen virtuelt, og ta målinger.
Ulriken UAV GEOV181 flythrough
3D-modell generert med informasjonen som ble samlet inn på Ulriken.
Hvis de flyr over det samme området flere ganger, vil de kunne se på endringer og få god innsikt i et landskap. For eksempel kan de se hvor mye tynnere en isbre har blitt eller hvordan et jordskred har endret terrenget. Ved hjelp av denne teknologien får geologene langt mer informasjon og høyere oppløsning enn ved bruk av satellittbilder fra Google Earth osv.
- Da jeg var student måtte vi lage dronene våre selv. Så gjennom mine år i faget siden starten på 2000-tallet har jeg vært vitne til en stor teknologisk utvikling. Nå kan studentene i langt større grad fokusere mer på dataanalyse, og mindre på tekniske utfordringer, kommenterer Robson.
Planlegger nasjonalt utdanningssamarbeid
- Vi har lenge sett at etterspørselen etter geofaglig ekspertise i samfunnet er i sterk vekst i forbindelse med det grønne skiftet. De siste årene har vi også sett at det i stadig større grad også etterspørres kompetanse innenfor romlig dataanalyse og IKT-fag som programmering og maskinlæring. Det nye programmet svarer på dette behovet, og vi regner med kandidatene som utdannes her vil bli svært ettertraktet i arbeidsmarkedet. Det er også svært populært i søkermassen – vi hadde ca. 3 ganger så mange førstegangssøkere som antall plasser på programmet, sier instituttleder Atle Rotevatn ved Institutt for geovitenskap.
For tre-fire år siden var det 30-40 studenter på UiB-kurset i romlig analyse, hvor de lager forskjellige kart og lærer GIS-programmet. Nå ønsker langt flere studenter å delta på kurset, med omkring 150 studenter som ønsket å delta i år. Nå arbeides det med å utvide tilbudet gjennom nasjonalt samarbeid.
- Nå som vi opplever at stadig flere studenter ser at de trenger dette kurset, prøver vi å skalere opp og etablere et nasjonalt samarbeid med kreftene ved Universitetet i Oslo, Tromsø og NTNU. Kurset kan allerede være klart fra august neste år, og der skal vi gi studentene mulighet til å ta fatt på forskjellige spennende oppgaver, avslutter Robson.
Om kort tid reiser han til Folgefonna med tredjeårsstudentene for å gjøre målinger med større, kraftigere utstyrte droner. Dit har han vendt tilbake og samlet data med studenter over flere år, og sett på hvor mye breen har smeltet.
Studer geofag og informatikk ved UiB
Studer geofag og informatikk ved Universitetet i Bergen. Bachelorprogrammet i geofag og informatikk passer for deg som er opptatt av jordkloden og av hvordan vi bruker og endrer naturen rundt oss.