Studenters meninger er viktige bidrag i samfunnsdebatten
Institutt for sammenliknende politikk arrangerte kronikkurs med Bergens Tidende (BT) for masterstudenter på sammenliknende politikk, sosiologi og administrasjons og organisasjonsvitenskap.
![Siri Hansen Pedersen](https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/styles/content_main/public/media/dsc_1230.jpg?itok=unTFjxu4×tamp=1579194807)
Hovedinnhold
Studentene fikk tips til hvordan skrive en god kronikk, samt innsikt i hva redaksjonen ser etter når de vurderer og publiserer kronikker av debattleder i BT, Liv Skotheim.
Olav Elgvin, stipendiat ved Institutt for sammenliknende politikk, fortalte om sine erfaringer med å skrive kronikk basert på forskning.
Sampolstudent Siri Hansen Pedersen synes det var et spennende tilbud, og likte at det var representanter fra både media og akademia. – Det bidro til at man både lærte hva media er ute etter, samt hvordan man jobber med formidling av egen forskning.
- Jeg likte veldig godt perspektivet om at kronikker og debattinnlegg handler om å bidra i den offentlige debatten, gjennom bruk av kunnskapene jeg har fått gjennom utdanningen min.
Siri forteller at det var oppløftende å høre at studenters meninger og synspunkter er sterkt ønsket fra medias side, og svært positivt at BT ønsker flere bidrag fra studenter.
- Det er kanskje ikke så høy terskel som man tror, og studenters meninger er viktige bidrag i samfunnsdebatten. Man bør basere seg på forskning, men trenger ikke være redd for å ytre sin egen mening.
I masteroppgaven undersøker Siri hvilke konsekvenser økonomisk globalisering har for europeeres tilfredshet med demokratiet.
- Arbeidet med masteroppgaven er en flott mulighet til å fordype meg i en tematikk jeg har store interesse for. Jeg er mer komfortabel med å skrive kronikk om tematikken er aktuell, etter å ha fått innsikt i hva det innebærer å bidra i media.