Institutt for sammenliknende politikk

Nyhetsarkiv for Institutt for sammenliknende politikk

Nå kvalifiserer 21 nye bachelorgrader til å kunne søke seg inn på master i sammenliknende politikk.
Det stadig mer populære studieprogrammet er et godt eksempel på et vellykket samarbeid mellom to institutt ved ulike fakultet.
Lili Katharina utvekslet fra North Carolina til Bergen og Sampol: – Norge er et veldig inkluderende og mangfoldig land, og det var fantastisk å se hvordan alle inkluderes på nasjonaldagen.
En stor og mangfoldig gruppe studenter deltok den første helgen av "Business and Human Rights Course."
– Dette vil få kjempestore konsekvenser, sier professor i statsvitenskap ved UiB, Lise Rakner.
De har akkurat begynt på masteren i sammenliknende politikk. Nå skal de planlegge Sampolkonferansen 2025.
Sigurd (23) fullførte sin bachelor i sammenliknende politikk i 2022. Nå har han fått prestisjefylt stipend.
Institutt for sammenlignende politikk får SV-fakultetets studiekvalitetspris 2024 for lavterskeltilbudet «Kodeklubben», hvor studenter får hjelp til å lære statistikkprogrammet R.
Ni nye studenter er nå klare for å jobbe for sine medstudenter ved bacheloren i sammenliknende politikk.
Andreas Ølestveit (24) har alltid hatt lyst til å studere i Bergen. Nå har han begynt på masteren i sammenliknende politikk.
Hvert år reiser bachelorstudentene i sammenliknende politikk på en studietur arrangert av fagutvalget Kabinettet. Les om årets tur til London.
– Hvis klimapolitikk skal være vellykket, må det handle om mer enn klima, sier professor Michaël Tatham.
Ny forskning viser at en del politikere som er skeptiske til kjønnskvotering i politikken, er positive til kjønnskvotering i ledelsen til religiøse organisasjoner.
– Jeg vil forstå helt konkret hvilke valgreformer som kan bidra til å gjøre demokratiet i aldrende samfunn mer generasjonelt rettferdig.
Sampol-studenten Caroline Borgen har fått Grønn master-stipend.
Mer tverrfaglighet, arbeidslivsrelevans og internasjonalt samarbeid. – Jeg er sikker på at bachelorprogrammene nå vil få økt kvalitet.
Aaron Spitzers ERC-prosjekt, CONFRONT, har startet. Over en periode på fem år skal prosjektet utforske nye konflikter mellom nybyggere og urfolk.
Georg Picots WAGEREG-prosjekt er avsluttet.

Sider