Institutt for sammenliknende politikk

Nyhetsarkiv for Institutt for sammenliknende politikk

Professor Stein Kuhnle er medredaktør på en ny bok om jobb-fritid-balansen i Europa og Kina. Sammen med norske og kinesiske kolleger diskuterer han hvordan Kina kan lære av europeiske velferdsstaters erfaringer på feltet.
Fredag 4. april gjester EUs Norge-ambassadør Helen Campbell Institutt for sammenliknende politikk for å snakke om EU som aktør i utenrikspolitikk.
Sammenliknende politikk er det mest populære bachelorprogrammet ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet blant utvekslingsstudentene, viser søkertallene for utveksling i 2014. – Svært gledelige tall, for vi skal være et internasjonalt orientert forskningsinstitutt, sier instituttleder ved Institutt for sammenliknende politikk, Gunnar Grendstad.
Suksessrike presidenter overtaler seg ikke til suksess, men utnytter handlingsrom som oppstår, skriver Hilmar L. Mjelde, universitetslektor ved Institutt for sammenliknende politikk i en kronikk i Bergens Tidende.
Professor Frank Aarebrot mottok mandag en påskjønnelse fra rektor ved Universtitetet i Bergen for sin formidlingsinnsats med "200 år på 200 minutter".
Høyesterettdommere utnevnt av sosialdemokratiske regjeringer har større tilbøyelighet til å stemme for den statlige parten, skriver Jon Kåre Skiple og Gunnar Grendstad i et innlegg i Dagens Næringsliv.
Økonomisk vekst og miljøvern blir hovedoppgaver for Kinas nye ledere, skriver Kina-ekspert Hans Jørgen Gåsemyr ved Institutt for sammenliknende politikk i en kronikk i Bergens Tidende.
Institutt for samanliknande politikk har eit svært spennande studietilbod.
Nordmenns medievaner og prioriteringer i helsevesenet er hovedtemaene i andre runde av Norsk medborgerpanel, som åpnet i dag.
Kina, Japan og India trår varsomt i Ukraina-konflikten og forsøker å balansere egne prinsipper med vennskapet til Russland, skriver Kina-ekspert og stipendiat Hans Jørgen Gåsemyr ved Institutt for sammenliknende politikk i en kronikk i Aftenposten.
Få med deg siste nytt fra Institutt for sammenliknende politikk på Twitter
«Utøya-effekten» og medienes felles MIN STEMME 2013-kampanje kan forklare den kraftige økningen i valgdeltakelsen blant unge ved stortingsvalget 2013, skriver stipendiat Julie Ane Ødegaard ved Institutt for sammenliknende politikk i Vox Publica.
Hele 230 000 seere fulgte sendingen på NRK2 fredag kveld, og på Twitter ble det "storm". Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er blant de mange som nå hyller Frank Aarebrot for et underholdende og lærerikt foredrag om norsk politisk historie.