Hjem
Universitetsbiblioteket
BrowZine FAQ

BrowZine - digital tidsskrifthylle

BrowZine er en plattform som gir deg enkel tilgang til e-tidsskrifter innenfor ditt interessefelt. Den er tilgjengelig i nettleser eller som app.

Hovedinnhold

Universitetsbiblioteket har tilgang til BrowZine, et verktøy hvor du enkelt kan finne og følge de vitenskapelige tidsskriftene som UiB abonnerer på. Løsningen samler og gir et enhetlig grensesnitt for titler fra flere databaser og utgivere, både store og små.

Med BrowZine trenger du ikke lenger besøke Springer, Taylor & Francis eller Wiley separat for å sjekke de nyeste utgavene av dine favorittidsskrifter. De er alle samlet på ett sted og tilgjengelige fra enhver enhet.

På denne siden finner du grunnleggende informasjon om BrowZine, sammen med tips og lenker til støttemateriale utarbeidet av leverandøren.

Publikum

Hvem kan bruke BrowZine?

BrowZine kan brukes av alle våre brukere.

Hvem kan dra nytte av BrowZine?

BrowZine er spesielt tilpasset behovene til akademikere og forskere som ønsker å holde seg oppdatert innen sine fagområder. Brukervennlig grensesnitt, enkel navigasjon og praktiske bla-muligheter gjør det også attraktivt for andre brukere.

Jeg er ikke forsker, kan jeg fortsatt bruke BrowZine?

Absolutt! Når du er nysgjerrig på nyheter eller ønsker å holde deg oppdatert innen ditt interessefelt, er BrowZine perfekt for deg! Det kan også være spesielt nyttig når du skriver master- eller bacheloroppgave, eller jobber med gruppeprosjekter og andre studieoppgaver.

Konto / Brukerprofil

Må jeg ha en BrowZine-konto?

Du kan bruke og utforske plattformen uten en konto/profil. En BrowZine-konto er nødvendig hvis du ønsker å bruke tilpasningsfunksjonene eller synkronisere data på tvers av enheter.

Hva kan jeg gjøre med en BrowZine-konto?

Med en BrowZine-konto/profil kan du lage samlinger av favorittitler, holde deg oppdatert på nye utgivelser, sette opp e-postvarsler og lagre artikler til en leseliste.

Merk at en BrowZine-konto ikke gir deg lesetilgang til PDF-er og fulltekstartikler. Du må koble deg til UiB-nettverket for å få tilgang til innholdet som UiB abonnerer på.

Se også:

Er BrowZine-konto det samme som UiB-konto?

Nei, din BrowZine-konto er forskjellig fra din UiB-konto. Det er din private konto, og du kan bruke hvilken som helst e-postadresse for å opprette den.

Hva skjer med BrowZine-kontoen min når jeg ikke lenger er student/ansatt?

BrowZine-kontoer er ikke koblet til UiB-kontoer. Din BrowZine-konto vil forbli aktiv selv om du ikke lenger er tilknyttet UiB. Imidlertid vil tilgangsrettighetene dine til forskjellige IT-systemer og tjenester ved UiB (som tilgang til VPN og elektroniske ressurser) forsvinne.

Se også:

Jeg har glemt mitt BrowZine-passord - hva gjør jeg?

Du kan gjenopprette passordet ditt på BrowZines side for tilbakestilling av passord.

Tilgang

Hvordan kan jeg få tilgang til BrowZine?

Du kan få tilgang til BrowZine via lenken i artikkelposten på resultatlisten i Oria, eller gå direkte til BrowZine.com. Nettstedet vil gjenkjenne deg som UiB-bruker, eller du blir bedt om å velge bibliotek fra en liste over institusjoner. Hvis det er tilfelle, skriv "Bergen" og velg "University of Bergen" fra listen.

Kan jeg få tilgang til artikler via BrowZine?

BrowZine gir direkte lenker til artikler og andre ressurser, men du må være koblet til UiBs-nettverket for å få lesetilgang til de fleste av dem.

Se også:

Kostnader

Må jeg betale for å bruke BrowZine?

Alle våre brukere kan benytte BrowZine uten kostnad.

Hvorfor blir jeg bedt om å betale for en artikkel jeg fant i BrowZine?

Hvis du ser en betalingsmur etter å ha åpnet en artikkel via BrowZine, kan det indikere at UiB ikke har tilgang til den ressursen. En annen mulighet er at du ikke er tilkoblet UiBs nettverk, noe som forhindrer leverandøren i å gjenkjenne deg som UiB-bruker. Det kan også være et teknisk problem. Hvis du mistenker en feil, forsøk å få tilgang til artikkelen gjennom alternative lenker i Oria.

Innhold og oppdateringer

Hva kan jeg finne i BrowZine?

BrowZine-biblioteket inneholder de fleste av de elektroniske vitenskapelige tidsskriftene som UiB abonnerer på, inkludert deres innholdsfortegnelser.

Hvorfor mangler BrowZine et tidsskrift som UiB har tilgang til?

Hvis en tidsskriftstittel som vi abonnerer på mangler i BrowZine, kan det skyldes utilstrekkelig metadata eller andre tekniske grunner. F.eks. vil tidsskrifter uten ISSN-nummer sannsynligvis ikke vises i BrowZine, men du kan fortsatt få tilgang til dem via Oria ved hjelp av tidsskriftsøket og A-Å-listen.

BrowZine er designet med tanke på fagfellevurderte tidsskrifter, så dette kan være en annen grunn til at en tittel ikke er inkludert. For å lese populære magasiner, ikke-vitenskapelige tidsskrifter og aviser kan du bruke Press Reader.

Se også:

Når blir et nylig anskaffet tidsskrift tilgjengelig i BrowZine?

Informasjon om bibliotekets inventar hentes automatisk av BrowZine. Nye tidsskrifter skal være tilgjengelige ved starten av uken. Det samme gjelder eventuelle oppdateringer, endringer eller justeringer av dekningen.

Når kan vi forvente at nye utgaver og artikler vises i BrowZine?

Oppdatering av tidsskriftinnhold avhenger av BrowZine og forlagene. Hvis du ser at innholdet i tidsskriftet ikke oppdateres, vennligst gi oss beskjed.

Søkemuligheter

Kan jeg søke i BrowZine?

Du kan søke etter tidsskrifter (etter tittel, ISSN eller emne) og bla gjennom innholdet deres.

Se også:

Kan jeg søke etter artikler i BrowZine?

BrowZine støtter ikke nøkkelord- eller frasesøk, og vil ikke gi resultater som en typisk database. For å søke etter artikler, vennligst bruk vårt discoverysystem - Oria.

Artikler

Kan jeg lese artikler i BrowZine?

BrowZine tilbyr direkte lenker til artikler og andre ressurser. Det fungerer som en gateway, snarere enn en fulltekstleser.

Husk at for å få tilgang til litteraturen UiB abonnerer på, må du være tilkoblet UiBs nettverk.

Er artikkelabstrakter tilgjengelige i BrowZine?

Noen tidsskrifter (f.eks. PLoS Medicine) kan inneholde artikkelabstrakter. Hvis tilgjengelig, vises abstraktene direkte under artikkelen i innholdsfortegnelsesvisningen i BrowZine.

Inneholder BrowZine artikler som er In Press/Ahead-of-Print?

Mange utgivere gjør artikler tilgjengelige før de formelt blir tildelt et bind og hefte. Hvis slike artikler er tilgjengelige, vises de i BrowZine under seksjonen for nye artikler og er merket som "Articles in Press".

Se også:

Referanser

Kan BrowZine eksportere referanser?

Det er mulig å eksportere referanser til RIS-fil. I tillegg støtter BrowZine ulike referansehåndteringsprogramer og kan kobles direkte til Zotero, Mendeley, BibTeX og RefWorks. For at dette skal fungere, må du gi BrowZine tillatelse til å få tilgang til ditt referanseverktøy.

Se også:

Hvordan kan jeg fjerne eller administrere mitt referanseverktøy i BrowZine?

Hvis du har koblet BrowZine-kontoen din til et referansehåndteringsprogram, kan du administrere det i "Innstillinger" i BrowZine.

Se også:

Kan jeg dele lenker til spesifikke artikler i BrowZine?

Hver artikkelpost i BrowZine har en permanent lenke som du kan kopiere og dele med andre. Du kan dele lenker til artikler via e-post, Facebook, X (Twitter) eller Linkedin.

BrowZine-appen

Hvordan kan jeg få tak i BrowZine-appen?

BrowZine er tilgjengelig for nedlasting for Android- og iOS. Du finner den i app-butikken på enheten din, eller på thirdiron.com/download.

Er BrowZine-appen gratis?

Appen er gratis å bruke og laste ned.

Kan jeg bruke BrowZine-appen offline?

Appen trenger tilkobling til internett for å fungere ordentlig.

Tilgang til artikler via BrowZine-appen tar lang tid. Hvorfor?

Vi har observert at autentisering og brukergjenkjenning kan ta lengre tid i BrowZine-appen enn på BrowZine-nettstedet. Hvis du opplever regelmessige problemer med å få tilgang til tidsskriftene dine utenfor campus, vennligst gi oss beskjed.

Feil, meldinger og varsler

Jeg har funnet en feil i BrowZine. Hvordan kan jeg rapportere det?

Hvis du har oppdaget en feil i BrowZine, kan du gi oss beskjed om det enten via kontaktskjemaet i UiBhjelp eller tilbakemeldingsskjema i Oria. Vi vil enten løse problemet lokalt eller sende saken videre til utvikleren (Third Iron).

For grensesnitt-, ytelses- eller funksjonalitetsproblemer kan du kontakte Third Iron direkte på support@thirdiron.com eller via støttemodulen i BrowZine-appen.

Jeg kan ikke finne mitt favorittidsskrift i BrowZine. Hvorfor?

Det kan være flere grunner til at en tittel mangler i BrowZine. Vi har beskrevet dem i seksjonen om innhold og oppdateringer.

Se også:

"This issue contains no full text" – hva betyr det?

Meldingen "Dette nummeret inneholder ingen fulltekst" betyr at vi abonnerer på tidsskriftet, men innholdet er ikke tilgjengelig for oss ennå.

Noen utgivere kan legge ut tidsskrifter med en såkalt embargoperiode. Disse inneholder bare indeksinformasjon om de siste heftene. Fulltekst er tilgjengelig når embargoen utløper, noe som kan ta uker, måneder eller til og med år fra publiseringspunktet.

"No Full Text available after [date]" – hva betyr det?

Meldingen "Ingen fulltekst tilgjengelig" betyr at vi ikke har tilgang til hele innholdet via våre abonnementer.

"Retracted Article" – hva betyr dette?

Når du søker etter litteratur, kan du komme over en artikkel som er trukket tilbake. Dette betyr at artikkelen ikke lenger anses som pålitelig eller gyldig.

Third Iron har inngått samarbeid med Retraction Watch for å holde oversikt over tilbaketrukne artikler. Når en artikkel trekkes tilbake, vil det vises en melding om det i BrowZine (eller i Oria). Når du åpner en lenke til en tilbaketrukket artikkel, vil du bli omdirigert til en LibKey-drevet side og presentert med en lenke til artikkelen, samt tilleggsinformasjon som: offisielle tilbaketrekkingsmeldinger fra utgiveren, relaterte artikler fra Retraction Watch, og årsaker til tilbaketrekking.

Her er et eksempel på en tilbaketrukket artikkel. For mer informasjon om dette, vennligst besøk utviklerens brukerstøttesider.

"Expression of Concern" – hva er dette?

Expression of Concern (EOC) utstedes av tidsskriftsutgivere eller redaktører når det er reist bekymringer om artikkelens funn eller metodologi. Det fungerer hovedsakelig som en advarsel til leserne. Noen ganger er EOC et første skritt før en artikkel trekkes tilbake, mens andre ganger vil EOC forbli for å klargjøre bekymringer om artikkelen.

Når du ser en "bekymringsmelding" knyttet til en artikkel i BrowZine (eller i Oria), betyr det ikke at artikkelen er ugyldig, men det signaliserer at du bør kritisk evaluere funnene og kanskje søke tilleggsinformasjon.

Informasjon om EOC kommer automatisk fra LibKey og er basert på data fra tidsskriftutgivere. Her er et eksempel på en artikkel med EOC. For mer informasjon om dette, vennligst besøk utviklerens brukerstøttesider.

Mer informasjon

Hvor kan jeg lære mer om BrowZine?

Vi har forsøkt å dekke de viktigste emnene i vår artikkel. Hvis du trenger mer informasjon, vennligst besøk utviklerens (Third Iron) brukerstøtteportal. Her er noen populære BrowZine-støtteartikler som du kanskje finner interessante. Alle er tilgjengelige på engelsk:

Hva er LibKey?

Noen ganger når du klikker på lenker i BrowZine (eller i Oria), kan du se en LibKey-drevet side før du går til fullteksten av artikkelen. Ikke få panikk, det er helt normalt.

LibKey er en annen løsning fra Third Iron som universitetsbiblioteket abonnerer på. Det er en AI-drevet lenketeknologi som gir direkte tilgang til PDF-er og fulltekstartikler fra store akademiske tidsskrifter og databaser.

Du kan komme over LibKey ved forskjellige anledninger og i flere e-ressurser. For eksempel når du søker etter litteratur i Oria, utforsker ulike databaser, eller bare surfer på nettet.

Følgende LibKey-varianter er tilgjengelige for deg. Prøv dem gjerne:

  • LibKey.io - DOI/PMID Lookup – En landingsside hvor du kan få tilgang til millioner av bibliotekabonnerte og åpne tilgangsartikler ved hjelp av en DOI (Digital Object Identifier) eller PubMed ID-nummer. Det er i hovedsak en DOI/PMID-resolver som vet hva biblioteket har tilgang til.
  • LibKey Nomad – En nettleserutvidelse som oppdager forbindelse mellom bibliotekets e-inventar og litteratur/referanser som er publisert på offentlige nettsteder (som Wikipedia), utgiveres sider og vitenskapelige databaser (som Oxford eller Cambridge University Press, PubMed, Web of Science, og mer). Med andre ord, vet Nomad hva vi har tilgang til og kan tipse deg om det.

BrowZine er et produkt utviklet og levert av Third Iron.