Hjem
Universitetsbiblioteket
Arrangement

Kritiske ferdigheter for morgendagens studenter

Kildekritikkens dag 2025 (Fullbooket)

Illustrasjonsbanner, studenter med padlet
Foto/ill.:
KI-generert, pixlr

Hovedinnhold

Hvordan kan vi bygge bro mellom videregående skole og høyere utdanning for å styrke elevers og studenters kritiske ferdigheter? Den 13. mars 2025 inviterer UiB til en fagdag viet kildekritikkens rolle i utdanningsløpet.

Dagen starter med innlegg som utforsker betydningen av dannelse,  KI, og kildekritikk, fulgt opp av spørsmål om hvordan lesing,  leseferdigheter, og kritiske ferdigheter er i endring. I en panelsamtale stiller vi noen av de vanskelige spørsmålene om hvordan disse ferdighetene kan styrkes gjennom hele utdanningsløpet: Hvorfor er norske elever svake i kildekritikk og andre kritiske ferdigheter? Hvordan henger dette sammen med stadig bedre karakterer i skolen? Hvordan kan vi best legge til rette for at ferdighetene er ivaretatt og videreutviklet i  overgangen fra videregående skole til universitet?

Enten du er underviser, student, eller bare nysgjerrig på kildekritikkens betydning i vår digitale tid, håper vi du setter av dagen og blir med oss å utforske hvordan vi kan ruste morgendagens studenter.

 

Program

10.00-10.15: åpning

10.15-11.00: Jan Reinert Karlsen (Senter for vitenskapsteori, UiB): "Etter dannelsen: Er kildekritikk og dannelse utdatert?"

Med kunstig intelligens øker tilfanget av meningsskaping drastisk, ikke bare med henblikk på innhold, mengde og nedslagsfelt, men KI utvider også det vi tradisjonelt anser som en kilde. Når forutsetningene for kildekritikk nå endres – hvordan skal vi orientere oss kritisk i dette nye digitale landskapet? I dette foredraget vil jeg først si litt om dannelse i en historisk og begrepslig ramme. Fokuset her vil særlig være på de tette relasjonene mellom dannelse, kunnskap og selvstendighet. Deretter vil jeg introdusere og plassere kildekritikk som en dimensjon ved den akademiske allmenndannelsen: Kan KI bistå kildekritikken, eller til og med erstatte den? Er kildekritikk og dannelse i ferd med å bli utdatert?»

11.15-12.00: Cecilie Weyergang (Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO): "Kritiske tilnærminger i dagens sammensatte tekstvirkelighet"
Informasjonslandskapet vi i dag må forholde oss til, er svært komplekst og krever kritiske tilnærminger. Elever som skal finne informasjon til en skoleoppgave forholder seg ikke lenger kun til et bibliotek med faste åpningstider, fagstoffet er enkelt tilgjengelig døgnet rundt. Men det er også den informasjonen de ikke trenger. Hva vil det si å forholde seg kritisk til informasjon, og hvordan kan vi sikre at skoleelever er rustet til å håndtere dagens sammensatte tekstvirkelighet?

 12.00-13.00: Lunsj 

13.00-13.20: Sølve Kuraas Karlsen (leder av Tenk, tenk.faktisk.no): "Kildebevisshet i 2025" 
 

13.25-13.45: Mari Lund Eide (Engelsk didaktikk, UiB): "Kritisk samhandling med kontroverser på sosiale medier"

 

14.00-15.00: Panelsamtale: Bedre karakterer, men svakere studenter? En samtale om utvikling av lesing, skriving og kritiske ferdigheter hos elever og studenter. 

I panelsamtalen tar vi for oss kjerneområdet kritisk lesning og kildekritikk, og hvordan disse ferdighetene henger sammen. Den siste tiden har det gått varmt i media om studenters leseferdigheter, men utfra nivået på karakterer i skolen synes alt å være i den skjønneste orden. En av forklaringene på denne nedadgående tendensen synes å være at norske elever skårer dårlig på kritisk leseforståelse (Weyergang og Frønes 2020). I tillegg skårer unge lavt i målinger om kildekritikk og digital dømmekraft. Vi spør: Hvordan henger kildekritikk sammen med faglige prestasjoner og andre viktige ferdigheter som lesing og skriving? Hvordan vi kan bygge bro mellom skole og universitet for å sikre at studentene er rustet til å håndtere komplekse informasjonslandskap?

I panelet er Cecilie Weyergang, Jan Reinert Karlsen, Tuva Brady Normanseth (leder av studentparlamentet), Mari Lund Eide (stipendiat i engelsk fagdidaktikk).

 

Kildekritikkens dag retter fokus mot betydningen av kildekritikk i et stadig mer komplekst informasjonslandskap. Markeringen har opphav i Sverige hvor blant annet skoler og bibliotek over hele landet holder arrangementer som skaper refleksjon og bevissthet rundt kildekritikk. Kildekritikkens dag ved UiB arrangeres av redaksjonen for kurset DIGI101 – Digital kildekritikk med støtte fra Nasjonalbiblioteket.