Universitetsbiblioteket
Universitetsbibliotekets fagside for musikk

Bibliotek for musikk

En rad av musikknoter i sorte kassetter
Daniel Henry Øvrebø

Velkommen til bibliotekets fagside for musikk! Sidene er under oppdatering.

Det tidligere Griegakademiets bibliotek er en del av Bibliotek for samfunnsvitenskap, musikk og psykologi og du finner oss i Fosswinckelsgate 14.

Biblioteket tilbyr fagstoff innenfor de fleste emner innen musikk (komposisjon, musikkhistorie, musikkvitenskap, musikksosiologi, pedagogikk, teori, musikkterapi, dirigering, etnomusikk, instrumentasjon, teknikk). I notesamlingen finner du studiepartiturer, dirigentpartiturer, fremføringsnoter og teknikk.

På denne landingssiden samler jeg generelle nyttige ressurser for alle studenter ved Griegakademiet. For mer fagspesfikke ressurser, besøk fagsidene for ditt fag:

Fagsider for utøvende musikk og komposisjon

Fagsider for musikkterapi

Fagsider for musikkvitenskap

OBS! Musikksamlingen (noter + CD/LP) har fått nye åpningstider - disse gjelder fra 15. september:

• Mandag: 08:00-15:30
  • Tirsdag: 08:30-18:00
  • Onsdag: 08:00-15:30
  • Torsdag: 08:00-15:30
  • Fredag: 08:00-15:30

Bøker og fysiske tidsskrifter er tilgjengelig ellers 06:00-24:00 gjennom hele uken så lenge du har studentkortet med deg.

Oria

Oria er ditt startsted i jakten på materiale du trenger i løpet av studietiden din ved Griegakademiet, enten det er noter og repertoar, oppslagsverk for musikk, tidsskrifter og fagblader, eller litteratur for et emne du skriver oppgave om.

Søk i Oria: Trykte noter står oppstilt etter det tyske SMM-systemet, mens bøker er sortert etter Dewey-systemet.

Musikktrykk og noter: Under "Avansert søk" velg "Musikktrykk (noter)" under "Materialtype" til høyre. Under "Alle felt" til venstre kan du avgrense på enten "Tittel" eller "Komponist". NB: Ikke bruk "Forfatter" når du søker etter noter på komponistnavn!

Litteratur: Under "Avansert søk" velg "Bøker" under "Materialtype" til høyre, og avgrens enten på "Tittel" eller "Forfatter" under "Alle felt" til venstre.

Artikler: Under "Avansert søk" velg "Artikler" under "Materialtype" til høyre, og avgrens enten på "Tittel" eller "Forfatter" under "Alle felt" til venstre. Oria gir deg beskjed om vi har tilgang til tidsskriftet artikkelen står i, eller om vi må bestille denne artikkelen for deg.

Oppgaveskriving og referansehåndtering

• Søk&Skriv: Dette er en essensiell ressurs for deg som skal skrive oppgave. I tillegg til studieteknikker og søkehjelp, får du her også hjelp til å vurdere kilder samt hvordan du refererer i tråd med akademisk redelighet.
  • EndNote: Dette programmet hjelper deg både med å samle inn kildene dine, og å sortere dem slik at du har full oversikt.

Kort om noter og opphavsrett

I utgangspunktet er det forbudt å kopiere noter. Universitetet i Bergen har imidlertid inngått en avtale med Kopinor som gir studenter lov til å kopiere inntil

• 15% av et notehefte
  • Men maksimalt 10 sider.

Avtalen gjelder "internt bruk" for studenter. Det vil si at du kan lage øvingskopier dersom du ønsker å prøve ut repertoar på øvingsrommet, men skal du fremføre det må du enten bruke ditt eget kjøpte eksemplar, eller bibliotekets eksemplar.