Glædelig Paaske!
Etter tre uker med både hjemmekontor, -skole og -barnehage var det kanskje mange som hadde en variant av dette postkortet som et indre bilde av den kommende påskeuken hjemme. Sjeldent har vel dette gamle påskekortet vært så treffende som denne annerledespåsken hvor mange kanskje kjenner litt på brakkesyken.
Hovedinnhold
Kunstneren bak postkortet, Jenny Nyström, opplevde og overlevde både brakkesyke, spanskesyke og to verdenskriger.
Nyström ble født i den svenske kystbyen Kalmar i 1854. Hennes far var lærer og kantor, og moren må ha vært travelt opptatt med å passe Jenny og hennes fire søsken. Familien flyttet til Gøteborg i 1863. Alt i 1869, samme år som malelinjen åpnet, ledet hennes tidlig blomstrende talent henne til å begynne på Göteborgs Musei Rit- och Målarskola, skolen hvor den kjente kunstneren Carl Larsson også har vært rektor. Etter å ha lest og blitt inspirert av Viktor Rydbergs julehistorie “Lille Viggs äfventyr på julafton” som ble trykket i Göteborgs Handels- Och Sjöfartstidning på lille julaften i 1871, laget Jenny Nyström som 17-åring en serie med tresnitt som illustrerte historien om den svenske fjøsnissen. Den illustrerte julehistorien ble gitt ut i 1875 og markerte Nyströms start på et mye lengre “tomteeventyr”.
Den klassiske kunstutdannelsen fikk hun ved Kunstakademiet i Stockholm, og som første kvinne mottok hun den kongelige medaljen i 1881, riktignok måtte hun dele den med en mann. Ferden gikk deretter videre til Paris. Siden kunstakademiet i Paris fremdeles kun var for menn, studerte hun ved Académie Colarossi, hvor både Nikolai Astrup og Sara Fabricius, bedre kjent som Cora Sandel, la sine kunstneriske studier.
Jenny Nyström fikk flere av sine maleri antatt ved Parisersalongen, en av samtidens største anerkjennelser, og noe mange strebet etter og ble refusert fra. Hennes kunstneriske talent ser vi tydelig i maleri slik som Fransk bondgumma og Konvalescenten, sistnevnte et “populært” motiv, men antageligvis basert på minner fra egen barndom når hennes søster Augusta døde ung av tuberkulose.
I Stockholm møtte Nyström medisinstudenten Daniel Stoopendaal, de giftet seg i 1887, og sammen fikk de sønnen Curt i 1893. Uheldigvis fikk også hennes mann tuberkulose, noe som gjorde ham både svak og sykelig livet ut. Det førte til at det var Jenny Nyström som måtte forsørge sin familie, og det gjorde hun som illustratør og postkorttegner. Det kunstneriske virket opprettholdt hun så lenge kroppen samarbeidet. Hun gikk bort i 1946 og er begravd i Stockholm.
“Konstnärinnan Jenny Nyström vid sitt arbetsbord i sitt hem.” Foto: Tore Burnäs, skapt 22. Mai 1944, Eies av Stockholms stadsmuseum, (Bilde-ID: fotonummer SvD 33983).
Hun illustrerte mange bøker og barnebøker, og tegnet særdeles mange postkort gjennom sin karriere. Motivene er ofte preget av både lun humor, nærhet og varme og en lett leken strek. Spesielt julemotivene var veldig populære, og etter sigende har Nyströms postkortkunst påvirket selve julefeiringen i Sverige (og kanskje også Norge?). Det var hun som alltid tegnet juletreet inn i stuen i julekortene, og som tegnet nissen som deler ut gaver, i stedet for den tradisjonelle svenske varianten av fjøsnissen. En tradisjon som ble mer og mer populær og som nå representerer vår julefeiring. Nyströms postkort ble også utgitt i Norge, og her kan man se den svenske varianten av postkortet med barna som “hjelper til” med å klekke eggene.
Når gråværet tar seg opp i helgen kan dere følge denne lenken til Kalmar Läns Museum som har en stor samling med verk etter Jenny Nyström, og nyte det visuelle uttrykket i de nesten 5000 motivene som er digitalt tilgjengelig.
Forhåpentligvis kan dette være en inspirasjon til å sette seg ned, ta pennen fatt og sende et brev eller postkort til noen man ikke får møtt i den nye annerledeshverdagen.
Påskepostkort tegnet av Jenny Nyström. Avdeling for Spesialsamlinger, Universitetsbiblioteket i Bergen.