Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Resultatene våre overgikk absolutt all forventning. Selvfølgelig for Garbage Collectors, som bare var minutter unna 3. plass, men også for de to rekrutteringslagene våre, som begge gjorde en fantastisk innsats og fikk gode resultater.
“Vi har prøvd å ta oss frem til innsjøen Ringgåsvatnet i fem år, men været har hindret oss fra å samle inn prøver, sier Jostein Bakke”
Et reiselag fra BIO er på tokt i Sør-Atlanteren.
Erwin Lambert disputerer 29. november 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen “On freshwater and the density-driven circulation in the northern seas”.
Vi ser dette nye prosjektet som en fantastisk mulighet til å bidra med topp visualiseringsforskning inn i det medisinske feltet her i Bergen.
Studenter og forskere ved Geovitenskap bruker droner når de drar til Taiwan for å lære mer om hvordan fornybar energi kan hentes ut av jordskorpa.
Seriøs jobbing over tid har gitt gode resultater.
I august i år leda Desiree Roerdink og Eoghan Reeves frå K.G. Jebsen-senter for djuphavsforsking ei økt med tittelen «Geobiology of the Deep Ocean and Subsurface: Contribution of the Deep Biosphere to Earth Systems» på årets Goldschmidt konferanse, og gav moglegheita for geokjemikarar, mikrobiologar og geologar som forskar på djuphavet til å presentere sitt forskingsarbeid.
Etter en intens debatt har Fakultetsstyret konkludert: Når molekylærbiologene slås sammen med biologene skal det nye instituttet hete Institutt for biovitenskap.
Steffen Leth Jørgensen, forskar ved K.G. Jebsen-senter for dyphavsforskning er ein del av den internasjonale forskningsgruppa SUSTAIN som skal utforske muligheita for å studere den djupe biosfære i Surtsey vulkanen.
Geo studenter og forskere bruker droner når de er i felt i Taiwan for å lære mer om hvordan fornybar energi kan hentes ut av jordskorpa
Willem van der Bilt er en av forskerne som er valgt ut for å delta i det nye Momentum – karriereutviklingsprogrammet, det første karriereutviklingsprogrammet for yngre forskere ved UiB.