Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Matematisk institutt tilbyr høsten 2020 to nettbaserte videreutdanningstilbud i statistikk og datascience med R.
Medaljesamlinga til tre generasjonar Bjerknes-forskarar har fått sin naturlege plass ved Bjerknessenteret for klimaforsking og Geofysisk institutt på UiB. Sjå opninga i opptak her.
Selv om vi vet mye om sammenhengen mellom CO2 og temperatur, er det også områder hvor vår forståelse av sammenhengen ikke er fullstendig.
NORA-konsortiet skal styrke norsk forskning og utdanning innen kunstig intelligens. Nå forteller de ni samarbeidspartnerne hvordan de skal nå målet.
The department of informatics at the University of Bergen will be well represented with four accepted papers at the International Joint Conference on Artificial Intelligence.
Femten universiteter og høyskoler får penger til å opprette utdanningstilbud som er tilgjengelige også utenfor campus. Det skal gjøre det enklere for flere å få kompetansepåfyll uavhengig av arbeidssituasjon og bosted.
Sammen med noen av Bergens beste forskningsmiljøer vil deltakerne på Bergen Summer Research School utforske hvordan deres forskning kan bidra til å løse globale samfunnsutfordringer. Se en rekke åpne forelesninger her.
Skal vi mette verdens befolkning i fremtiden må vi se til havet. Vi har snakket med to studenter som straks er ferdig utdannede sivilingeniører i havbruk og sjømat.