Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

«Når man gir naturen en sjanse kan en vanskelig situasjon raskt snus. Men for å kunne gjøre det, må beslutningstakere ha kunnskapen de trenger for å gjøre de riktige tiltakene.»
Yan Li, førsteamanuensis ved Matematisk institutt og Bjerknessenteret, utvikler teoretiske modeller for å forutsi forekomsten av monsterbølger, også kjent som «rogue waves» eller «freak waves». Bølger som er svært farlige for skip og marine virksomheter.
In February 2024, we welcomed Hoa Nguyen as a postdoctoral researcher to our team.
Denne uken disputerte Tuukka Korhonen med sin doktorgradsavhandling. Innholdet i avhandlingen har vakt oppsikt blant forskere i feltet.
Som mange av dere kanskje allerede er klar over, vil lederen for Naturpanelet (IPBES) Dr. Anne Larigauderie motta en æresdoktor ved Universitetet i Bergen 24. mai. CeSAM er glade og beæret over å ha bistått UiB med det vitenskapelige programmet rundt dette besøket. Anne vil være til stede i Bergen fra 22. – 25. mai, og det vil være flere muligheter til å høre, møte og samhandle med henne.
Etter ti år som senter for fremragende utdanning trekker bioCEED frem følgende tre suksessfaktorer for å lykkes med god utdanning; en kunnskapsbasert og kollegial praksis, med studenter som partnere.
Torsdag 14. mars åpnet Det Matematisk-Naturvitenskapelige fakultetet dørene for at bedrifter og studenter kunne møtes for å utforske karrieremuligheter.
Akvariet i Bergen inviterte til åpning av sin nyeste utstilling, «Havet i endring». Den nye installasjonen består av et stort akvarium med maneter som senteret sjenerøst har gitt i gave.
Universitetet i Bergens kommunikasjonsseksjon har oversikt over eksperter på ulike tema. Vi har nå spilt inn CeSAM-forskere til disse listene, særlig under overskriften 'Naturavtalen, naturpanelet, naturkrise og naturgoder'.