Det juridiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det juridiske fakultet

Den 25. april var aktører tilknyttet forskningsprosjektet DIMENSIONS og forskergruppen i strafferett og straffeprosess på besøk hos Sentral Fagenhet for Tvungen omsorg i Trondheim.
Bli med på feiringen av Holbergprisvinner Sheila Jasanoff, Nils Klim-prisvinner Elisa Uusimäki og vinnerne av Holbergprisen i skolen under Holberguken 2022, som finner sted 7.– 10. juni.
Forskargruppa har delteke på felles seminar i Oslo med Senter for Europarett ved UiO
– Jeg kan ikke huske at det har vært så sterk deltakelse på de nordiske formuerettsdagene før, sier professor Johan Giertsen. Han er primus motor for arrangementet og gleder seg til å møte nordiske kolleger i Bergen 27.-29. april.
Nemndsleder Hanne Skoe Cederkvist er nytt medlem i forskergruppen for familie-, barne-, arve- og personrett.
Forskningsgruppen for naturressurs-, miljø- og utviklingsrett har mottatt midler for å arrangere Norges 'Energi- og miljøretts dager Bergen' i 2023.
Det å tiltale og straffeforfølge statsledere for angrepskrig er en folkerettslig nøtt, som ikke har vært knekket siden rettsoppgjøret etter annen verdenskrig. Jussprofessor Terje Einarsen mener at han funnet svaret.