Det juridiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det juridiske fakultet

I byrjinga av september fekk vi den ufatteleg triste beskjeden om at Ingrid Marie er død.
Foreslå ditt arrangement under Day Zero på SDG Conference Bergen, 7. februar 2024.
Årets Forsker Grand Prix i Bergen endte med pallplassering til to av UiBs seks kandidater. Både Kristine Fjellanger og Andreas Heian Slettevold kom videre til finalerunden.
Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen vant prisen for beste bod på forskningstorget under Forskningsdagene i Bergen 2023. Et dataspill for å plassere vindmøller var sentral for seieren.
31. august til 1. september arrangerte Forskergruppen for sivilprosess og konfliktløsning den første workshopen i prosjektet Tvisteløsning på grunnplanet (TGP), som er finansiert av nettverksmidler fra Norges forskningsråd.
Den 1. august startet det tverrfaglige forskningsprosjektet CHILDCRIM. Prosjektet fokuserer på strafferettslig utilregnelighet hos og voldsrisiko for barn over den kriminelle lavalderen.
Gikk du glipp av dette seminaret der advokat i Selmer og medlem av Energikommisjonen Liv Monica Stubholt, presenterte sentrale elementer fra kommisjonens rapport og arbeid? Se presentasjonen i opptak her!
«Politirettlige tekster - fra fag til vitenskap» gjør opp status for rettsdisiplinen gjennom å kombinere eldre og nyskrevne tekster.
Recirculating Aquaculture Systems (RAS) er energi intensive komponenter innen akvakultur. Dette prosjektet undersøker ulike tilnærminger til utfordringen med å redusere karbon-fotavtrykket til RAS anlegg og optimalisering av tiltak for bruk av en fornybar energiforsyning for RAS. Gikk du glipp av presentasjonen? Se den her!