Home
Employee Pages

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

Revidere studier

Endring og vedlikehold av emner og studieprogram

Main content

Fagmiljøenes arbeid med å revidere emner og studieprogram er forankret i fagspesifikke grunnverdier og arbeidsmåter, samtidig som det er informert av institusjonelt kvalitetsarbeid og nasjonale krav. UiBs nye studieforskrift trer i kraft fra 1. januar 2024, og fakultetene har hver sine sett med utfyllende regler til den institusjonelle forskriften. 

Nasjonalt slår studietilsynsforskriften blant annet fast at:

  • Informasjon om studietilbudet skal være korrekt, vise studiets innhold, oppbygging og progresjon 

  • ​​Læringsutbyttet for studietilbudet skal beskrives i samsvar med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring

  • Studietilbudet skal være faglig oppdatert og ha tydelig relevans for videre studier og/eller arbeidsliv

  • Studietilbudets innhold, oppbygging og infrastruktur skal være tilpasset læringsutbyttet for studietilbudet

  • Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer skal være tilpasset læringsutbyttet for studietilbudet. Det skal legges til rette for at studenten kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen

Ved UiB blir alle emner evaluert hver tredje år, og studieprogrammene hvert femte år. Resultatene av disse evalueringene gir viktig informasjon til og om det kontinuerlige kvalitetsarbeidet i utdanningene. Resultatene av evalueringene er tilgjengelige i Studiekvalitetsbasen.

EpN – Emneplanlegging på nett er UiBs digitale verktøy for oppretting og revisjon av emner.

Fagmiljø som ønsker det, kan be om hjelp til emneutvikling fra Studieavdelingens Gruppe for læringsstøtte og/eller fagmiljøet knyttet til Program for universitetspedagogikk.