Home
The Bergen Longitudinal Dyslexia Study

Student Work

Several students have been involved in the project. Below is a list of the work they have produced. The majority of the students are affiliated with the masters programme in logopedics at the University of Bergen.

Main content

Dalby, M.D. (2013). Dyslexia in English L2 –The Product and Process of L2 Writing. Master thesis, Department of Biological and medical Psychology, University of Bergen, Bergen. 

Fagerli, B. (2012). Dysleksi og balanse (Dyslexia and balance). Master thesis, Department of Biological and medical Psychology, University of Bergen, Bergen.  

Enes, Å. (2012). Auditivt- verbalt minne og dysleksi. Ein longitudinell studie av verbal innlæring hos barn frå 5 - 12 år. Master Thesis, University of Bergen, Bergen.

Hareide, A. G. (2012). Dysleksi og setningsforståing. Master Thesis, University of Bergen, Bergen.

Opedal, H. S. (2012). Dysleksi, arbeidsminne og språklig prosessering. En analyse av to tidlige markører for dysleksi og deres utvikling over tid. Master Thesis, University of Bergen, Bergen.
Stølan, B. R. (2012). Muntlig språk, kommunikasjon, lese- og skriveferdigheter. Master Thesis, University of Bergen, Bergen.

Bjelland, L. (2011). Dyslexia and English Second Language Learning. A Study of English Verbal and Literacy Skills in Norwegian Children With Dyslexia. Master Thesis, Universitetet i Bergen, Bergen.

Hjorteland, M.-A. (2011). Visuo-spatiale ferdigheter og dysleksi. Master Thesis, University of Bergen, Bergen.

Nesse, S. A. (2011). Språkforståing og utvikling av lese – og skrivevanskar. Master Thesis, University of Bergen, Bergen.

Skaaland, H. (2011). Kartlegging av førskolebarns språkutvikling og risiko for å utvikle dysleksi i skolealder. Master Thesis, University of Bergen, Bergen.

Øverland, K. (2011). Dysleksi og verbale kognitive evner. En longitudinell undersøkelse av verbale kognitive evner hos barn med dysleksi. Master Thesis, University of bergen, Bergen.

Abildgaard, E. (2010). Muntlige og skriftlige engelskferdigheter på 6. trinnet. En replikasjonsstudie. Master Thesis, University of Bergen, Bergen

Naas, M. (2009). Bokstavkunnskap og ordlesing. En kvantitativ undersøkelse av barn i alderen 5-7 år som er i risikosonen for å utvikle dysleksi. Master Thesis, Universitetet i Bergen, Bergen.

Olsen, S. (2009). Fonologisk bevissthet hos barn i risikosonen for å utvikle dysleksi. Master Thesis, Universitetet i Bergen, Bergen. 

Sørheim, E. J. (2009). Arbeidsminne og skriftspråkutvikling. En studie av forholdet mellom auditivt arbeidsminne hos barn på sju år og tidlige skriftspråkvansker. Master Thesis, Universitetet i Bergen, Bergen.

Vikebø, H. (2009). Dysleksi og visuo-spatiale ferdigheter. Master Thesis, Universitetet i Bergen, Bergen.

Lerøy, E. (2008). "Lita tue kan velte stort lass". Master Thesis, University of Bergen, Bergen. 

Nysæter, R. (2008). Tidlige kognitive kjennetegn på dysleksi. Master Thesis, University of Bergen, Bergen. 

Hovden, M. (2007). Den skal tidleg krøkjast som god krok skal bli. Om førebyggjande tiltak før formell leseopplæring for barn som står i fare for å utvikle dysleksi. Master Thesis, University of Bergen, Bergen.  

Midtun, E. (2008). Ord- og setningsforståing i lys av spesifikke språkvanskar. Ei samanlikning av utvikling av ordforståing og setningsforståing hos ei gruppe barn med svak språkforståing og ei gruppe barn med typisk utvikling. Master Thesis, University of Oslo, Oslo.

Vikebø, H. B. (2012). Barn med spesifikke språkvansker i "Ut med språket!". Master thesis, University of Bergen, Bergen.