Hjem
For ansatte
Prosjekt Bedre arbeidshverdag

Prosjekt Bedre arbeidshverdag

Her finner du informasjon om prosjektet Bedre arbeidshverdag.

Hovedinnhold

Om prosjektet

Prosjektet Bedre arbeidshverdag startet etter innføringen av nytt økonomi- og lønnssystem ved UiB. Prosjektet har et sterkt brukerfokus og involverer ressurser på tvers av organisasjonen. Prosjektets overordnede mål er å etablere felles forenklede og brukervennlige prosesser til studenter og ansatte. 

Bedre arbeidshverdag er avgrenset til fire delprosjekt og ble formelt avsluttet 30. juni 2023. Se denne videoen for informasjon om hvordan prosjektet har jobbet:

UIB - Bedre hverdag (PwC)

Produsent:
PwC Norge

Prosjektorganisering

Prosjektet er organisert med en styringsgruppe og har fire delprosjekt.
Prosjekteier: Sonja Dyrkorn, HR-direktør
Prosjektleder: Maren Bryne Aas, konsulent

Styringsgruppe:

Elisabeth Müller Lysebo, fakultetsdirektør NT
Alette Gilhus Mykkeltvedt, fakultetsdirektør SV
Kim Ove Hommen, fakultetsdirektør HF
June Vibecke Indrevik, hovedverneombud
Per Arne Foshaug, økonomidirektør
Olaf Erlend Gundersen, kommunikasjonsdirektør
Sonja Dyrkorn, HR-direktør og prosjekteier

Delprosjekt Lønnsnær HR

Målet for Lønnsnær HR er å finne løsninger som sikrer at kontrakter blir inngått og lønn utbetalt til riktig tid og riktig person, og at de ansatte har den informasjonen i systemet de trenger.

Delprosjekt Lønnsnær HR har følgende leveranser:

Kontrakt via TOA
Leveransens hovedmål: Gi klarhet i hvilke kontrakter som skal inngås via Tilsetting og arbeidskontrakt (TOA) og hvilke som skal gå utenom denne løsningen.

Sensurkontrakt
Leveransens hovedmål: Sikre en god prosess for inngåelse og utbetaling av sensurkontrakt som kan fungere på tvers av fakulteter og sentraladministrasjon.

Rollegjennomgang
Leveransens hovedmål: Beskrive hvilke oppgaver og ansvarsområder som tilhører de tre hovedrollene i Tilsetting og arbeidskontrakt (TOA).

Oppdragskontrakt
Leveransens hovedmål: Definere prosessene ved inngåelse og oppfølging av oppdrag og sammenstille dette i en prosessbeskrivelse for prosessen.

Time- og månedskontrakt
Leveransens hovedmål: Definere prosessene ved inngåelse og oppfølging av time- og månedslønn og sammenstille dette i prosessbeskrivelser for prosessene.

Data fra SAP
Leveransens hovedmål: Identifisere behovene vi har for data fra SAP og etablere tiltak for å dekke behovene.

  • Prosjektet har ferdigstilt en pilot og besluttet implementering av utvidet ePhorte tilgang (P-tilgang) for HR medarbeidere og et tilhørende søkebibliotek med detaljer knyttet til HR relatert informasjon. Opplæring og tildeling av tilganger vil bli ivaretatt av HR-avdelingen.
  • Les mer om leveransen Data fra SAP (pdf)

Kontaktperson: Marita Berland, konsulent

Delprosjekt Behov til betaling (BtB)

Målet er å kartlegge innkjøpsprosessen ved enhetene på UiB for å identifisere utfordringer og justeringsmuligheter i samarbeid med arbeidsgrupper ved enhetene, med sikte på å forbedre innkjøpsprosessen.

Leveranse:

  • Kartlegging av innkjøpsfunksjonen, BtB


Leveransens hovedmål:

  • Sette fagrekvirenter og innkjøpere i stand til å gjøre en best mulig jobb, ved å justere organisasjonen i henhold til føringer og å implementere prosesser og rollebeskrivelser fra standardiseringsprosjektet i BOTT ØL
  • Profesjonalisere rollene, for å 1) øke kvaliteten; 2) forbedre arbeidsprosesser; og 3) skape en bedre arbeidshverdag for brukerne

Les mer om leveransen Kartlegging av innkjøpsfunksjonen, BtB (pdf)


Delprosjekt Behov til betaling (BtB) er avsluttet
Styringsgruppen for prosjektet Bedre Arbeidshverdag har besluttet å avslutte delprosjektet Behov til Betaling (BtB). Kartleggingen av innkjøpsprosessen ved UiB er fullført og delprosjektet har oppsummert de viktigste funnene i en rapport.

Delprosjektet takker alle som har deltatt i de ulike arbeidsgruppene ved enhetene for tiden og innsatsen de har satt av til kartleggingsarbeidet. Innspillene fra arbeidsgruppene har vært avgjørende for å forstå både utfordringer og muligheter knyttet til forbedring av innkjøpsfunksjonen ved UiB.

Ansvaret for eventuelle justeringer knyttet til innkjøpsfunksjonen basert på funn fra kartleggingen ligger til linjen. Delprosjektet håper enhetene vil ta med seg momenter fra diskusjonene i arbeidsgruppene inn i sitt videre arbeid med å kontinuerlig utvikle innkjøpsfunksjonen hos seg.

Les rapporten: Kartlegging av innkjøpsprosesser ved UiB (pdf)

Kontaktperson: Bjørnar Myklebust (ØKA)
 

Delprosjekt UiBhjelp

Målet er å gjøre det enklere for ikke-ansatte/besøkende å få refundert reisekostnader som skal dekkes av UiB. Dette innbefatter også forenkling av saksbehandling internt ved UiB.

Delprosjekt UiB Hjelp har følgende leveranser:


Kontaktperson: Jon Steine (ITA)

Delprosjekt Kommunikasjon

Målet er å gi kommunikasjonsstøtte til de øvrige delprosjektene etter behov og bidra til å tilgjengeliggjøre brukervennlig informasjon om nye rutiner som utarbeides i prosjektet.

Delprosjekt kommunikasjon har følgende leveranser:

Kontaktperson: Ingeborg Revheim (KA)