Opplæringsdelen
Opplæringsdelen utgjør 30 studiepoeng, og må være gjennomført og godkjent før innlevering av avhandlingen.

Hovedinnhold
Kandidaten skal gjennomføre en opplæringsdel i faglig metode, teori, vitenskapsteori og etikk som gir dybde og bredde i eget fag, samtidig som faget settes inn i en videre ramme. I ph.d.-utdanningen skal kandidaten også få trening i formidling av vitenskapelig arbeid overfor fagfeller, studenter og allmennheten (jf § 2-2).
Opplæringen skal sammen ned forskningsarbeidet bidra til oppnåelse av forventet læringsutbytte i det gjeldende fakultetets ph.d.-program og i tråd med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (jf. § 7-2).
Veileder har ansvar for å gi råd om opplæringsdelen (jf. § 6-3). Kandidat og veileder skal utarbeide en plan for opplæringsdelen som skal godkjennes av grunnenhetens ledelse. Eventuelle endringer i planen følges opp i forbindelse med fremdriftsrapportering og midtveisevaluering.
Opplæringsdelen i forskerutdanningen består av 30 studiepoeng, hvorav minst 20 studiepoeng skal avlegges etter opptak. Elementer som skal inngå i opplæringsdelen skal normalt ikke være eldre enn fem (5) år ved opptaksdato (jf. § 7-2).
15 studiepoeng skal avlegges som obligatoriske emner tilbudt ved fakultetet:
- Vitenskapsteori og etikk – 10 studiepoeng
- Literature Review and Publishing – 5 studiepoeng
Det er mulig å søke fakultetet om innpass (forhåndsgodkjenning) av eksterne emner til erstatning for de obligatoriske emnene.
- Søknad må begrunnes med utgangspunkt i kandidatens prosjekt
- Det må dokumenteres at det eksterne emnet/kursets læringsutbytte er likeverdig med det emnet som erstattes