Nyhetsarkiv for Aktuelt

Norge kan få en ny abortlov denne vinteren. – Skillet mellom de ulike grensene handler ikke om biologi, men politikk, sier jussprofessor og medlem av abortutvalget, Karl Harald Søvig.
Ny studie viser at høye mengder av biomarkøren troponin i blodet tre måneder etter utskrivelse fra sykehuset er koblet til økt risiko for død og reinnleggelse for hjertesykdom, også hos pasienter uten hjerteinfarkt.
Journalistikkstudentene Alexandra, Erik, Hauk og Tuva er i USA under det amerikanske valget.
Den nye utstillingen har som mål å utfordre publikums perspektiv på de ofte misforståtte dyrene ved å fremheve deres skjønnhet og økologiske relevans. Utstillingen varer frem til 30. oktober 2024.
Fire av ti nordmenn er plaget av ensomhet i større eller mindre grad. Verdensdagen for psykisk helse setter søkelys på at vi trenger å snakke mer sammen for å motvirke ensomhet.
Hva skjer med samfunn som mister tradisjonene sine på grunn av klimaendringer? Det er et av spørsmålene som driver Daniel Puig, forsker ved Senter for klima- og energiomstilling.
Nybygg for Griegakademiet er ikke foreslått i neste års statsbudsjett. — Studentene fortjener bedre enn dette, sier en skuffet UiB-rektor, Margareth Hagen.
Et stort internasjonalt prosjekt om ungdommers politiske og samfunnsmessige engasjement undersøker deres forhold til lokalpolitikk og deltakelse.
Før gikk man i terapi for tvangslidelser i årevis. Nå blir de fleste friske på noen dager. Her er hemmeligheten.
I ti år har over 2000 av byens sjetteklassinger fått være med på en egen konferanse for barn på Universitetet. Olivia og Amelie som fikk være med å feire 10-årsjubileum for Barneuniversitetet.
– Dette vil få kjempestore konsekvenser, sier professor i statsvitenskap ved UiB, Lise Rakner.
I konkurranse med ni andre doktorgradsstipendiater, var det lege Marit Sandberg ved UiB som stakk av med førsteplassen i årets Forsker Grand Prix i Bergen.
Fagmiljøer ved Universitetet i Bergen får over 470 millioner til å etablere eller oppgradere viktige kjernefasiliteter og datainfrastrukturer. – En anerkjennelse av UiB som forskningsuniversitet, sier viserektor.
Regjeringen oppretter 20 nye studieplasser til den desentraliserte studiemodellen Vestlandslegen ved UiB. Opptrappingen gjør at tilbudet nå kan utvides til å omfatte utdanning av leger i Helse Førde-regionen.
Det var stor interesse for den første utgaven av UiB Innovasjonsfestival, 20. september. Viserektor Gottfried Greve håper arrangementet vil skape en ny giv for innovasjonskulturen ved UiB.
Det femte arrangementet i Ocean Futures 2030-serien var et samarbeid mellom UiB og Frankrikes ambassade til Norge for å diskutere økt kunnskap om havet på tvers av sektorer. Se opptak fra arrangementet her.
– Dagens unge kvinner er den første generasjonen der normalen har vært å ha en heltidsarbeidende mor. Mange tyr derfor heller til tradwifes i sosiale medier for tips og triks, sier sosiologiprofessor Lise Widding Isaksen.
UiB tildeler totalt 2 millioner kroner til tre nye prosjekter som ønsker å innlemme fagrettet kunnskap om digitale teknologier og kunstig intelligens i sine studieløp. Tre pilotprosjekter i rettsvitenskap, biomedisin og geovitenskap vil motta midler som gjør det mulig å integrere digital kompetanse i studieprogrammene.

Sider