Støtte til eksternfinansierte prosjekter (BOA)

Nyhetsarkiv for Støtte til eksternfinansierte prosjekter (BOA)

Universitetet i Bergen (UiB) og NORCE har gått sammen om å gi innspill til EU-kommisjonen om havrelatert forskning og innovasjon i Horisont Europa. Les hovedpunktene her.
Trond Mohn stiftelse (TMS) har besluttet å invitere forskningsmiljø ved UiB til å søke om forskningsfinansiering til tverrfaglige prosjekter under «Trustworthy AI». Målet er å støtte ambisiøse forskningsprosjekt som vil bidra til at algoritmer, anbefalingssystem og beslutningsstøtte blir mer pålitelige, etiske og rettferdige.
To kunstneriske forskere har fått EU–finansiering til forskeropphold ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) gjennom programmet Marie Skłodowska–Curie Actions (MSCA). I tillegg kommer en klimaforsker til geovitenskap og Bjerknessenteret.
Se programmet og video fra mobliseringsarrangementet for EU-finansiert forskning og innovasjon på Universitetet i Bergen 14. januar 2022.
Rektor oppfordrer fagmiljøene til å delta på EUs oppstartsarrangementer for det nye forsknings- og innovasjonsprogrammet i juni og juli.
Den sosiale ulikskapen i europeiske utdanningssystem er stor. Forskarar frå HVL og UiB deltek i eit prosjekt som skal finne ut kva som kan motverke ulikskapen.
Universitetet i Bergen får ni internasjonale mobilitetsstipend frå Marie Skłodowska-Curie Actions for 2020. Fem stipend går til Matnat.
UiB sørger for at FNs havtiår får en flyvende start gjennom å utvikle en ny generasjon marine forskere og beslutningstakere. I det nye SEAS-programmet skal næringsliv, forvaltning og UiBs tverrfaglige marine satsing sikre bærekraftig bruk av havet.
Seks europeiske forskere har fått EU-finansiering til forskeropphold ved Universitetet i Bergen gjennom programmet Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA). Fire av seks stipender går til forskningsprosjekter i samarbeid med Det humanistiske fakultet.
Å nå bedre og bredere ut med forskingen blir stadig viktigere. I karriereutviklingsprogrammet Momentum er derfor kommunikasjon en naturlig del. På gruppens andre samling i Media City Bergen trente forskerne foran TV-kamera.
Fire fagmiljø har fått EU-finansiering til internasjonale doktorgradssamarbeid. Gjennom programmet Innovative Training Networks (ITN) kan UiB no opprette seks nye stipendiatstillingar i geologi, arkeologi, meteorologi og psykologi.
There are still funding opportunities in Horizon 2020. Learn more about some of the upcoming calls.
Starting in 2021, EU’s next research and innovation framework programme is called Horizon Europe. Kristof Vlaeminck from UiB’s Brussels Office explains what this will mean to UiB researchers.
UiB har kartlagt sin HR-praksis for forskere med sikte på status som «HR Excellence in Research». Arbeidsvilkår, rekruttering og karriere er noen av temaene som har vært diskutert i arbeidsgrupper.
I februar svarte mange av UiBs vitenskapelig ansatte på en spørreundersøkelse om sine arbeidsforhold. I april og mai samles tre arbeidsgrupper for å gi innspill til konkrete tiltak som skal bedre vilkårene for forskere ved Universitetet i Bergen.
Coming to Brussels can be time consuming and doesn’t always fit with your agenda. Nevertheless, it can be interesting to invest some of your time to do so. And this is exactly how you should look at it: as an investment.
UiBs nye Senter for fremragende forskning er nå offisielt åpnet.
Professor emeritus John Birks skal leia prosjektet HOPE, som skal finne ut kva påverknad forhistoriske menneske kan ha hatt på jorda. Prosjektet vert gjort mogeleg ved hjelp av det prestisjefylte ERC Advanced Grant frå EU.