Hjem
Mediebruksgruppen
Seminar

Data donation: A mixed-methods approach to exploring how users engage with digital news

Velkommen til et seminar om datadonasjon og digitale nyheter med Assistant Professor Tim Groot Kormelink fra Vrije Universiteit Amsterdam.

image of apps on phone
Foto/ill.:
Brett Jordan on Unsplash.com

Hovedinnhold

I et digitalt medielandskap preget av publikumsfragmentering og algoritmisk kuraterte feeds, er det stadig mer utfordrende å studere hvordan brukere møter og engasjerer seg i nyheter. En ny metode som er lovende på dette området er datadonasjon. Datadonasjon refererer til verktøyene og prosessene enkeltpersoner bruker for å gjøre data som digitale plattformer (f.eks. Google, Facebook, TikTok, LinkedIn) samler inn om dem (Araujo et al. al. 2020) tilgjengelige for forskning.

Dette seminaret tar for seg 1) hvordan forskningsdeltakere opplever og forstår datadonasjonsprosessen, og 2) hva datadonasjon kan bidra til vår forståelse av hvordan folk engasjerer seg i digital nyheter.

Seminaret vil foregå på engelsk. For påmelding, kontakt Lene Angelskår.