I prosessen behov til betaling (BTB) skal du som kostnadsgodkjenner godkjenne innkjøpsforespørsel før bestilling sendes til leverandør. Du bør be dine medarbeidere om å klarere innkjøp på forhånd og registrere innkjøpsforespørsel i god tid. Da vet du hva som kommer til godkjenning, og leverandøren får rimelig tid til å levere varen. Du må også godkjenne faste innkjøpsavtaler (eksempel serviceavtaler).
Dersom universitetet har inngått en rammeavtale som dekker behovet, skal denne benyttes. Ved kjøp over 100 000 NOK eks. mva, uten tilknyttet avtale eller rammeavtale, skal Seksjon for innkjøp kontaktes i forkant.
Som kostnadsgodkjenner skal du kontrollere at:
- det er budsjettmessig dekning for utbetalingen (rett konto, koststed, delprosjekt og merverdiavgiftskode).
- disposisjonen er økonomisk forsvarlig.
- kjøp over 100.000 NOK eks. mva har en avtale tilknyttet seg.
Varsling om oppgaver
Når du mottar nye oppgaver til godkjenning kommer disse opp i oppgavelisten din i Unit4, i tillegg til at du får varsel på e-post.
Dersom du mottar fakturaer via funksjonaliteten "Informér" i Unit 4, vil du imidlertid ikke motta noe varsel på e-post. Du bør sjekke om du har mottatt nye oppgaver daglig, da det ikke blir sendt ut noen varsel på e-post eller lignende.
Innkjøpsforespørsel/Bestilling
For bestillinger skal du kontrollere og godkjenne innkjøpsforespørselen, eller avvise den. Bestillingen går ikke til leverandør før du har godkjent, så du har et ansvar for å ikke forsinke leveransen. Dersom du mener at det er noe feil med bestillingen kan du avvise den og skrive inn kommentar. Den går da tilbake til innkjøper som kan rette opp og sende til deg på nytt.
Se instruksjonsvideo: Godkjenne innkjøpsforespørsel (dfø-video)
Faktura
Leverandørens faktura skal inneholde bestillingsnummer, og dersom den også har avtalt beløp og det er foretatt varemottak går den normalt direkte til betaling (det har vært kvalitet i alle ledd). Dersom det er avvik mellom bestilling og faktura vil det komme en ny godkjenningsflyt inn i din oppgaveliste i Unit4. Dette gjelder også for faktura hvor det ikke har vært en bestilling i systemet, og for noen periodiske faktura.
Videresende faktura til annen BDM
Dersom du mottar fakturaer som som ikke skal godkjennes av deg (for eksempel egen mobilregning eller egne kjøp), skal du sende fakturaen videre i systemet. Det gjør du ved å gå inn på fanen "handlinger", og velge "videresend". For å få opp potensielle mottakere må du trykke "space" (mellomrom) på tastaturet ditt.
Brukerveiledninger