Retningslinjer for emeritipolitikk
Reviderte retningslinjer for emeritipolitikk ved Det humanitiske fakultet (vedtatt av fakultetsstyret 11.06.2013). Retningslinjene trer i kraft 01.01.2014.
Hovedinnhold
- Alle emeriti kan fortsatt bruke UIB-epostadresser og nøkkelkort og vil dermed få tilgang til alle relevante systemer, inklusive bruk av bibliotek, software, pullprint (for kopiering, scanning og utskriftsmulighet) slik at de kan fortsette å forske dersom de ønsker det.
- Alle publikasjoner som emeriti som bruker UiB-epost produserer, må registreres i CRISTIN.
- Instituttene skal inkludere pensjonistene og invitere dem til arrangementer av faglig og sosial art (julebord, sommerfester, gjesteforelesninger osv.).
- Det er mulig for emeriti å søke instituttene om økonomisk støtte til forskning (for eksempel for publiseringsstøtte, reiser til konferanser eller datainnsamling), men instituttene står selv fritt til å bestemme i hvilken grad de ønsker å prioritere slike søknader.
- Ved overgangen til emeritus-status kan en emeritus/emerita søke om tildeling av en arbeidsplass. Søkerne må argumentere for behovet med utgangspunkt i planlagte aktiviteter.
- Det er instituttene som disponerer arbeidsplasser, og som har ansvar for tildeling og avtaler.
- Alle emeriti som disponerer en arbeidsplass, må etter oppfordring fra instituttet skrive en redegjørelse for estimert faktisk tidsbruk av arbeidsplassen og for planlagte aktiviteter det kommende året.
- Instituttet kan tilby nye emeriti kontorplass dersom det er ledige plasser, eller etter en prioritering der planene og behovene til nye søkere vurderes i forhold til den faktiske bruken av kontorplassene og de planlagte aktivitetene til de som disponerer dem.
- Dersom det er behov for mer utfyllende regler, kan instituttene ved instituttrådene definere slike.
Dokumenter
04.11.2013