Hvordan bli en god historieforteller?
UiBs TV-dag ga svar til 250 studenter og bransje i Media City Bergen
Hovedinnhold
– I bunnen ligger den velskrevne ideen og det gode manus. Det er det denne dagen handler om!
Det sier Øyvind Vågnes, professor i medievitenskap og leder for Bachelor i TV-produksjon og landets første Master i manusutvikling ved UIB i Media City Bergen.
Samfunnet trenger gode fortellere og formidlere. Men hvordan blir en en god historieforteller? TV-dagen fokuserte på hvordan vi kan lære å utvikle og realisere ideer og skape gode audiovisuelle historier.
Muntlig skriving for å utvikle historier
– Vi har et spørsmål vi stiller i Tordenfilm når vi får inn fortellinger og ideer til TV-serier og filmer: "Hva om?" Vi lurer alltid på hva historien handler om. Handler den om mobbing? Men hva om mobbing er det du har lyst til å si?
Der sier Thomas Torjussen, serieskaper, manusforfatter, regissør og daglig leder for Torden Film.
Thomas Torjussen
– Jeg har opplevd hvordan innholdsutviklere i skriverom i Los Angeles drev med "muntlig skriving", hvor historiene og manus skapes gjennom å snakke. Historien fortelles om igjen og om igjen, enten det er fiksjon eller fakta. Derfor bør du ikke holde igjen fortellingen, men heller fortell den til alle. Den blir bare bedre og bedre for hver gang den blir fortalt, sier Torjussen.
NM er avlyst. NRK kjemper i verdensmesterskap
– Vi er 10-15 utviklere som lærer, samarbeider og utforsker nye ideer. Det stilles store krav til vår innovasjonskraft og evne til å skape og produsere. Dette er fordi at våre konkurrerer ikke er TV2 og Schibsted, men Netflix og HBO, og de har mye mer penger enn oss. NM er avlyst. Vi er i et verdensmesterskap nå.
Dette sier Leif-Åge Reme. Han er Senior Content Developer og teamleder i NRK Marienlysts utviklingsavdeling for innhold.
Leif-Åge Reme
Innovasjon gjennom samarbeid, deling og øving
– Setningen "Jeg er livredd for at noen skal rappe ideen min" hører jeg av og til, sier Reme. Men det er ikke slik at det er de store geniene som skaper ting på egenhånd. I hvertfall er det ikke slik i NRK. I dag er det så mange involvert når vi jobber med ideer og historier. Det er et teamwork, understreker Reme.
NRKs utviklingsavdeling for innhold skal lykkes gjennnom å samarbeide, dele og øve, sier Reme.
– Vi skal sørge for at det er nok ideer på alle NRKs plattformer. For å klare det bruker vi blant annet verktøy for å finne behov blant publikum. Det kan for eksempel være å arrangerer idefestivaler internt i NRK. Vi bruker også systematisk "fortellerverktøy" for hvordan man kan skape en dramaturgi i en historie og bygge en dramaturgisk kurve.
Kunnskapsoverføring er avgjørende for å lykkes, sier Reme.
– Ulike deler av NRK møtes og forteller om hvordan de får ting til. Slik deler vi kunnskap og erfaringer om hvordan vi lykkes med teknologi, innhold, og produksjon.