Her pitcher bransjen ideer til UiB-studentene
– Vi er tettere på "real life" her, sier masterstudent Kristin Mjelde på medie- og interaksjonsdesign. Hun og vennene får drahjelp fra medie-og teknologiselskapene på MCB til å utvikle masterprosjektene sine.
![Medie- og interaksjonsdesign pitch til masteroppgave MCB](https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/styles/content_main/public/media/pitch2_0.jpg?itok=3OTT-_eg×tamp=1581674946)
Hovedinnhold
Hvordan kan en utvikle teknologi som kan spore «fake news»? Hvordan kan nye digitale værtjenester se ut? Kan vi bruke kunstig intelligens i strømmetjenester på en god måte? Hva er nye måter å bruke digitale kart på i historiefortelling? Hvordan kan vi utnytte medieteknologi for å utvikle sakte-TV-konsept?
Dette kan bli noen av de nye masteroppgavene på Medie- og interaksjonsdesign ved Universitetet i Bergen. På tirsdag stilte bransjefolk fra Media City Bergen for å pitche ideer til masteroppgaver som bransjen kan ha bruk for og som studentene kan utarbeide i samarbeid med selskapene i medieklyngen.
![Medie- og interaksjonsdesign pitch til masteroppgave MCB](https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/styles/content_main/public/dronen_tv_2_digital-justert_kopi-2.jpg?itok=nVg7R9mM×tamp=1581674259)
Lisa Marie Solheim og Stine Olsen Helland, masterstudenter i medie- og interaksjonsdesign diskuterer ideer med Steinar Søreide fra Mjoll.
- Dette er virkelig en spennende mulighet for oss til å komme i kontakt med og samarbeide med studentene, sier Frode Drønen fra TV 2 Digital.
- Det er veldig bra å ha mulighet til å samarbeide med bransjen. Vi er mye tettere på «real life» her, sier masterstudent Kristin Mjelde.
I Media City Bergen kan nemlig masterstudenter samarbeide med selskaper som TV 2 Digital, NRK, Vimond, NRK, Bergens Tidene, Mjoll og Everviz. Studentene og selskapene diskuterer ideer for å finne felles interesser med mål om samarbeid om masteroppgaven.
![Medie- og interaksjonsdesign pitch til masteroppgave MCB](https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/styles/content_main/public/pitch_ny-2_0.jpg?itok=Fyi2GqK7×tamp=1581674512)
Frode Haugland Pedersen fra Bergens Tidene og Schibsted hadde flere ideer om hva som kunne bli masteroppgaver for studentene på medie- og interaksjonsdesign i Bergen.
Det er viktig at studentene jobber med autentiske prosjekter, som ligner på situasjonen i arbeidslivet.
Kristine Jørgensen, professor
![Frode Drønen, Chief Technology Officer, TV 2 Digital.](https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/styles/content_main/public/media/frode_bt.jpg?itok=qYy3R055×tamp=1581502905)
Prosjektleder Thomas Hellum fra NRK pitcher ideer til masteroppgave for studenter på medie- og interaksjonsdesign ved Universitetet i Bergen.
- Masterstudentene er «MCB natives». De har «vokst opp» her og forstår hvordan samarbeidet skjer i MCB. Det er en perfekt match for å koble industri og forsking, sier Kristine Jørgensen, professor og leder for Masterprogrammet i medie- og interaksjonsdesign.
UiB tilbyr seks studier i medieklyngen med tett bransjesamarbeid - inkludert teknologi- og innovasjons-programmene bachelor og master i medie- og interaksjonsdesign, i tillegg til PhD i medieteknologi og innovasjon.
![Hellum fra NRK](https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/styles/content_main/public/hellum_nrk.jpg?itok=_cKpSUd5×tamp=1581591566)
I Media City Bergen er mediestudentene fra Universitetet i Bergen tett på bransjen gjennom hele studieløpet. Frode Drønen fra TV2 er en av dem som pitcher ideer til mastergrad for studentene i medie- og interaksjonsdesign.