Suksessymposium i USA
Finnes det en bedre arena for et American Studies-symposium med fokus på musikk enn et platestudio? Infomedia-professorene Øyvind Vågnes og Asbjørn Grønstad dro over dammen og arrangerte Soundscapes of the South.
Hovedinnhold
Finnes det en bedre arena for et American Studies-symposium med fokus på musikk enn et platestudio? For samtlige deltakere på Soundscapes of the South, avholdt i det legendariske Capricorn-studioet i Macon, Georgia, i begynnelen av oktober, er svaret et rungende nei!
På symposiet ble det kastet lys på sørstatsmusikk og tilliggende tradisjoner, og spekteret av presentasjoner var bredt – autorative biografer snakket om sine subjekt (Tim Hoover om King Curtis, Bob Beatty om the Allman Brothers Band), og øvrige temaer og nedslag omfattet Dolly Parton, Zydeco-musikk, R.E.M., Heather McEntire og Wilson Pickett (for å nevne noe). Keynote Stephen Deusner – en av vår tids sentrale musikk-kritikere og jevnlig bidragsyter til publikasjoner som the New York Times, Washington Post, Pitchfork, og Uncut – tok for seg revisjonistiske tilnærminger til sørstatsmytologi.
Mellom presentasjonene ble det også tid til en omvisning, ved direktør og altmuligmann Bob Konrad, i de ærverdige lokalene til Capricorns to aktive studioer. Tidsskriftet The Oxford American inviterte til et dypdykk i sin historie, og forholdet mellom minne og musikk ble utforsket i et uforglemmelig foredrag ved Mark Ledbetter. Symposiet i Macon følger opp Topographies of Sound (2018), som fant sted i et platestudio i Muscle Shoals, Alabama, og som også utforsket forholdet mellom det stedlige og det estetiske.
- Det arbeides med et tredje symposium i Dublin høsten 2024, i samarbeid med professor Michael Hinds (Dublin City University), og en antologi med planlagt utgivelse i 2026, forteller Vågnes og Grønstad avslutningsvis.