Massiv søkertall-økning
Infomedias utdanninger er mer populære enn noensinne.

Hovedinnhold
Det ble klart da både søkertallene fra Samordna opptak (bachelor og årsutdanninger) og masteropptaket ble offentliggjort denne uken.
Faktisk har Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) 4 av programmene på topp 10 listen over flest søkere per studieplass ved UiB:
Studieprogram / Antall søknader førstevalg per studieplass
1. Film- og TV-produksjon 12,6
2. Medisin, Bergen/Stavanger 8,5
3. Psykologi, profesjonsstudium 8,2
4. Arbeids- og organisasjonspsykologi 8,1
5. Journalistikk 7,0
6. Medie- og interaksjonsdesign 6,0
7. Informasjonsvitenskap, årsstudium 5,6
8. Rettsvitenskap 5,5
9. Filosofi 5,5
10. Pedagogikk, årsstudium 5,4
Uthvede er Infomedia-program
De gode tallene kommer året etter et annet toppår, hvor man også opplevde massiv økning. Spesielt gledelig i år, er også at Infomedias masterutdanninger opplever en økende popularitet og stor konkurranse om plassene. Se søkertallene for alle våre 14 studieprogrammer under.
Bachelor og årsstudier
Så mange har søkt på bachelorprogrammene og årsstudiene i årets Samordna opptak (endring fra 2023 i parentes):
- Medier og kommunikasjon - 139 søkere på 58 studieplasser (økning på 9%)
- Journalistikk - 189 søkere på 27 studieplasser (-5%)
- Film- og TV-produksjon - 277 søkere på 22 studieplasser (økning på 3%)
- Medie- og interaksjonsdesign - 198 søkere på 33 studieplasser (økning på 20%)
- Informasjonsvitskap - 185 søkere på 85 studieplasser (-19%)*
- Kognitiv vitskap - 111 søkere på 29 studieplasser (økning på 16%)
- Kunstig intelligens - 123 søkere på 30 studieplasser (økning på 35%)
- Medier og kommunikasjon, årsstudier - 90 søkere på 20 studieplasser (økning på 14%)
- Informasjonsvitenskap, årsstudier - 118 søkere på 23 studieplasser (økning på 23%)
*Som eneste program opplever bachelor i informasjonsvitenskap en betydelig nedgang, men dette kan nok forklares med at instituttets andre datafaglige utdanninger (kunstig intelligens, kognitiv vitenskap og årsstudium i informasjonsvitenskap) øker sine søkertall tilsvarende og mer.
Master
Så mange har søkt på masterprogrammene (endring fra 2023 i parentes):
- Medier og kommunikasjon - 105 søkere på 25 studieplasser (økning på 43%)
- Undersøkende journalistikk - 70 søkere på 12 studieplasser (økning på 67%)
- Manusutvikling for serier - 34 søkere på 10 studieplasser (-33%)
- Medie- og interaksjonsdesign - 107 søkere på 12 studieplasser (økning på 30%)
- Informasjonsvitskap - 76 søkere på 32 studieplasser (økning på 38%)