Matematisk institutt
Julekalender

22. desember: Ramanujans dag

I dag feirer vi Ramanujans dag (f. 22. desember 1887) og Indias nasjonal matematikkdag

Ramanujan frimerke
Ramanujan 125. år i 2012
istampgallery.com

Srinivasa Ramanujan Aiyangar (22. desember 1887 - 26. april 1920) var en indisk matematiker som levde i India under den britiske kolonitiden.

Selv om han nesten ikke hadde noen formell opplæring i ren matematikk, ga han betydelige bidrag til matematisk analyse, tallteori, uendelige serier og kjedebrøk, inkludert løsninger på matematiske problemer som da ble ansett som uløselige.

Han regnes som en av tidenes mest talentfulle matematikere innenfor tallteorien

Ramanujan var et barnegeni, og han var i stor grad selvlært i matematikk. Hans matematiske geni ble oppdaget av den britiske matematikeren G.H. Hardy, og Hardy sørget for at Ramanujan fikk komme til University of Cambridge. Mens han var i Cambridge mellom 1914 og 1918, produserte Ramanujan over 3000 matematiske teoremer.