Matematisk institutt
Julekalender

19. desember: Lyst på utfordringer i juleferie?

Ferdig med eksamene og plutselig er ferien kjedelig? Lyst på nye utfordringer? Sjekk opp listen av uløste problemer i matematikk!

Ptolomeus og Evklides
Gordon Johnson fra Pixabay

Det er mange matematiske problemer, både store og små, som er fortsatt uløst. Disse åpne problemer kommer i algebra, analyse, kombinatorikk, algebraisk-, differensial-, diskre- og euklidisk geometry, graf-, gruppe-, modell-, tall-, set- og Ramsey teori, dynamiske systemer, partielle diffligninger, med mer.

Løser du et problem som har vært uløst lenge, får du gjerne en prestisjefult pris. Et eksempel av slike problemer er Millennium Prize Problems

Millennium Prize Problems

Av de opprinnelige syv Millennium Prize Problems (av Clay Mathematics Institute i 2000), seks av dem er fortsatt åpne Juli, 2020:

Det syvende problemet, Poincaré conjecture, er løst, men en generalisering, kalt smooth four-dimensional Poincaré conjecture er fortsatt åpent.

Hilberts problemer

Et annet kjent liste er den av Hilberts problemer. Disse var 23 åpne problemer, lagt frem av David Hilber i 1900, 15 av dem er nå løst.

See: Hilbert's problems

For en mer fullstendig (og dynamisk) liste, sjekk Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unsolved_problems_in_mathematics