Avgjørende kunnskaper, ferdigheter og holdninger i det første året
Studier om frafall, utholdenhet og suksess (Tinto1993, Pascarella & Terenzini 2005, og Astin, 1993) viser at det første året i høyere utdanning er avgjørende for studentens evne til å mestre, trives og fullføre sine studier. Studentens suksess avhenger av graden av sosial og faglig integrering, men også kunnskaper, ferdigheter og holdninger studenten arbeider med det første året. På dette seminaret tok vi sikte på å lære mer om følgende: Hvilke generelle kunnskaper og ferdigheter bør studentene opparbeide, og når bør opplæringen foregå i løpet av det første året? Er det holdninger til læring, studier, medstudenter og læringsmiljø vi bør få studentene til å reflektere over og i noen tilfeller endre?
Hovedinnhold
Bakgrunn
I Handlingsplanen for læringsmiljø ved Universitetet i Bergen er det vedtatt at alle studenter skal ha tilbud om en mentor. Vedtak I styrende organ gir imidlertid store frihetsgrader til hvordan dette skal implementeres, og i UU møtet 20. februar ble det slått fast at tilbudet skal ta utgangspunkt i eksisterende strukturer og tilbud. Dette fordi utfordringene er så ulike ved ulike fakultet.
Samtidig med at det skal utvikles et eget mentortilbud foregår det et arbeid der det skal være et større fokus på læringsutbytte og trening i ferdigheter i det ordinære studietilbudet. Mange påpeker at innlæring av ferdigheter i størst mulig grad må være knyttet til fag, og det blir derfor avgjørende å ha et bilde på hvilke ferdigheter som naturlig vil inngå i fagtilbudet og bli tatt hånd om der.
Men en del kunnskaper, ferdigheter og ikke minst holdninger vil trolig ikke bli adressert i det ordinære fagtilbudet, men vil likevel være viktig for en student i sitt første studieår. Her tenkes det på ting som studie- og karriereplanlegging, studievaner (tidsplanlegging, hva læring er, prokrastinering mm.) og andre utfordringer med å fungere godt som student(kosthold, søvn, stress, ensomhet osv.)
Dette seminaret hadde som mål å samle ressurspersoner som har innsikt i hva studentene vil trenge det første året sammen med sentrale personer i arbeidet med å innføre de nye tilbudene.
Tanken var ikke å diskutere hvordan vi ville adresserer disse temaene overfor studentene, men hvilke tema som bør adresseres.
Tidsplan
(Se under tidsplanen for mer informasjon om de ulike innlegg og innledere)
Onsdag 20.mars 2019 | |
Del 1 | Helhet Hva bør inngå i et første år |
12:15 | Innledning |
12:20 | Nikolai Klæbo Leder i Studentparlamentet |
12:40 | Arild Raaheim Prof. Program for universitetspedagogikk |
13:00 | Pernille Svendsen Århus Universitet |
13:20 | Spørsmål og pause |
Del 2 | Hva skjer ved Samskipnaden? |
13:30 | Rønnaug Tveit, leder for Sammen Råd & Karriere |
13:45 | Øystein Sandven Sammen, Studentenes Psykiske Helsetjeneste (SPH) |
14:00 | Spørsmål og pause |
Del 3 | Hva skjer ved fakultetene? |
14:10 | Thomas Kalvik - Mottaket ved MN |
14:25 | Ingrid Solhøy - Arbeidet med læringsutbytte og ferdigheter ved MN |
14:40 | Halvard Haukeland Fredriksen - Seminarene på Juss |
14:55 | Spørsmål |
15:00 | Gruppearbeid: Hvilket innhold bør vi ha? |
15:35 | Spørsmål og Diskusjon |
Litt mer om de ulike innlegg og innledere (vil bli supplert etterhvert).
Nikolai Klæbo Leder i Studentparlamentet
Se Nikolai sin presentasjon her
Arild Raaheim Prof. Program for universitetspedagogikk
Arild holdt et innlegg uten powerpoint. Han viser til sin bok "Råd og tips til deg som skal studere"
Hovedbudskapet er BFTV=K, der B står for bevisstgjøring, F-fokus, T-tilbakemelding, V-visualisering og K- kontroll
Pernille Svendsen Århus Universitet
Første gang
De nye studerende oplever en række overraskelser i løbet af deres første studietid og hvordan de fortolker og håndterer det de ser og oplever i forskellige situationer, vil have en betydning for hvad og hvordan de gør fremadrettet. Vi har derfor til opgave at hjælpe de studerende til nogle realistiske forventninger og til at kunne overkomme de overraskelser de måtte møde på deres vej. Hvad ved vi om hvad der virker og hvilke temaer bør vi adressere i løbet af det første år?
Les mer om Pernille
Se Pernille sin presentasjon her
Rønnaug Tveit - Sammen
Hva tilbyr samskipnaden førsteårsstudentene i dag og hvilke ferdigheter er det viktig at de får trening i?
Tveit er avdelingsleder for Sammen Råd & Karriere, og tidligere daglig leder for Karrieresenteret i SiB (siden 2001)
Se Rønnaug sin presentasjon her
Øystein Sandven Sammen - SPH
Forventninger til egne prestasjoner. Er kun det beste godt nok?
Kommer til å si noe om hvordan urealistiske forventninger til egne prestasjoner kan være med å gi en dårlig studiestart. Underbygges av tall fra SHoT 2018 og erfaringer fra klinikk.
Sandven er psykologspesialist/prosjektmedarbeider
Arbeidssted: Sammen, Studentenes Psykiske Helsetjeneste (SPH)
Utdanning: psykolog. Spesialist i klinisk voksenpsykologi. Har jobbet i ulike deler av psykisk helsevern i mange år. Siste 10 år som leder ved poliklinikk på DPS og ved SPH.
Se Øystein sin presentasjon her
Thomas Kalvik - MN-UiB
Om mottaket av nye studenter ved MN og hvordan studentene og klasseleder jobber med ulike prosesser og refleksjoner i studiestart. Avslutningsvis vil Thomas Kalvik skissere hvilke ferdigheter MN ønsker å bevisstgjøre studentene gjennom en utvidelse av mottaket. Les mer om mottaket ved MN her
Se Thomas sin presentasjon her
Ingrid Solhøy - Arbeidet med læringsutbytte og ferdigheter ved MN
Solhøy vil fortelle om hvordan MN følger opp forventningene om mer detaljerte studieplaner hvor ferdighetene som skal trenes i utdanningene innarbeides, identifiseres og synliggjøres.
Hun vil legge spesielt vekt på å fortelle om de ulike overførbare og generelle ferdigheter og kompetanser som MN – fakultetet forventer at alle studentene skal arbeide med og tilegne seg gjennom studiet
Les mer om Ingrid her
Se Ingrid sin presentasjon her
Halvard Haukeland Fredriksen
Vil snakke om hvilke hva arbeidsgruppelederne ved Det juridiske fakultet skal hjelpe de nye studentene med det første året
Les mer om arbeidsgruppelederne på juss her
Fredriksen er visedekan for utdanning ved Det juridiske fakultet. Les mer
Ref.
Astin, A.W. (1993). What Matters in College: Four Critical Years Revisited. San Francisco: Jossey-Bass.
Pascarella, E., Terenzini, P. (1991). How College Affects Students: Findings and Insights from Twenty Years of Research. San Francisco, Jossey-Bass Inc.
Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. 2nd Edition, Chicago: University of Chicago PressEdit